wanneer is het woord fiets in plaats van rijwiel in gebruik geraakt? en hoe komt men hieraan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Tot 1966 was de wettelijke term in Nederland rijwiel. In Vlaanderen wordt ook het Franse woord velo gebruikt.

Over de herkomst van het woord zijn de geleerden het niet helemaal eens.
De tweede genoemde bron hieronder haalt enkele mogelijkheden voor de herkomst aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Herkomst van het woord is uiterst onzeker. Volgens de ene bron is het een rijwielhandelaar genaamd 'viets', volgens een andere bron is het een verbastering uit het frans......