Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe haal je een slag uit een fietswiel?

Volgens mij is het mogelijk om met behulp van het aanspannen van spaken op de juiste plekken een spaak eruit te halen, maar hoe moet dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
9.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Klopt. Je spaken staan gevlochten, en hebben om en om aan allebeide kanten van je as een bevestiging (Elke spaak aan een kant, elke volgende spaak aan de andere kant). Dus heb je telkens een spaak die naar links en dan een naar recht, dan weer naar links etc. Door nu -bij een slag naar rechts- de spaken links om de slag heen aan te spannen moet je de slag er uit kunnen spannen. Aanspannen doe je door het metalenstukje dat door de velg heen steekt te draaien. Dat zit nl met een schroetdraad om je spaak heen gedraaid.

Echter, dit is heel lastig, en leidt vaker wel dan niet tot een verergering van je probleem. Ik zou je fiets naar de fietsenmaker brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Klopt helemaal, dit is mogelijk, maar als je er geen ervaring mee hebt, niet aan beginnen! Is een lastig en heel precies werkje, dat echt door de fietsenmaker moet gebeuren!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een keer toen ik een slag in me wiel van me fiets had me wiel in een fietsenrek gestopt en terug gebogen. Zo krijg je het nooit honderd procent precies natuurlijk maar het is gratis en kan behoorlijk goed helpen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet er zo'n rondje voor hebben met inhammen, de spakenspanner, gewooooon hemaaaa, en dan geen spaak verwijderen maar aanspannen! Fluitje van een cent!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,ammehoela!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar de Hema gaat nog wel lukken,maar de slag uit het wiel halen is beslist geen fluitje van een cent!
Dat gaat idd met een spakenspanner en die is erg goedkoop,maar als je geen ervaring hebt,zal het uren duren voordat je een resultaat ziet en dan is het ook nog zeer pover! Mijn advies ga naar een(goede) fietsenmaker dan wel rijwielhersteller!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen moet voor zich zelf spreken vind ik, maar ik heb er geen moeite mee om de spaken te stellen en een slag uit het wiel te halen...
Wiel uit de fiets halen, in de bankschroef plaatsen zodanig dat hij 'vrij' kan draaien.
Meestal zitten de spaken op de plaats van de ' slag' al enigzins los. Sleutel op bewuste spaken, voorzichtig een beetje aandraaien. Na elke keer de spaak een stukje ' op gespannen' te hebben, het wiel even weer vrij laten draaien in de bankschroef, om te kijken of de slag al minder geworden is.. En als het uiteindelijk toch niet lukt, kun je het wiel altijd nog naar de fietsenmaker brengen...
Succes...
Bijgevoegd de foto van ' de spakensteller'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik moet je gelijk geven.
Het is mij ook een keer gelukt, zonder ervaring.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding