Gister heb ik een fietser aangereden in een eenrichtingsstraat. Wie is fout?

De fietser reed op de weg,niet op het verhoogde fietspad. Ik reed teveel aan de linkse kant. Wie is fout in dit geval?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen

Antwoorden (1)

Ook al was de fietser fout door zich niet aan de verkeersregels te houden (tegen het verkeer in fietsen op een éénrichtingsweg en niet op het (verplichte?) fietspad: u zult als automobilist toch aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade. De fietser (en langzame verkeersdeelnemer in het algemeen) geniet/genieten in Nederland een aparte status. Ten opzichte van gemotoriseerde voertuigen worden zij door artikel 185 van de wegenverkeerswet beschermd.
In de bron staat de exacte omschrijving van artikel 185 van de WVW.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat inderdaad over een verplicht fietspad.
Ik zal dus zelf moeten opdraaien voor de kosten aan mijn wagen.
ook al reed die fietser op een plaats waar hij helemaal niet moest zijn.
Fietsers moeten zich ook aan regels houden. niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. in principe zou de fietser een bekeuring kunnen krijgen voor het zich niet aan de verkeersregels houden (tegen het verkeer in rijden, hij of zij negeert dus het inrijverbod), en het niet gebruik maken van een verplicht fietspad, aangegeven door verkeersbord G11. Maar op grond van artikel 185 zal het lastig worden de schade verhaald te krijgen. Wel iets om aan te kaarten bij je verzekeringsmaatschappij en met keiharde bewijzen komen.