Als er een gescheiden fietspad naast een weg is, mag een fietser dan nog steeds gebruik maken van de weg wanneer..

er niet expliciet wordt aangegeven dat het voor fietsers verboden is op de autoweg te rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1K

Antwoorden (3)

als het een verplicht fietspad is word dit aangegeven met borden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er niet om of er staat aangegeven dat de weg niet door fietsers gebruikt mag worden, maar of dat er staat aangegeven dat het fietspad verplicht gebruikt moet worden

Een blauw bord met een fietser (en/of brommer) erop geeft aan of het een fietspad is.

Ronde blauwe borden geven een verplichting aan
Vierkante/rechthoekige blauwe borden geven een advies aan

Kortom staat er bij het fietspad een rondblauw bord met fietser erin, dan MOET je gebruik maken van het fietspad en MAG je NIET op de gewone weg fietsen.

Is het een vierhoekig blauw bord, dan wordt het je geadviseerd, maar is het geen verplichting.
13 jaar geleden
In de wet staat aangegeven dat je met een fiets niet op de autoweg mag rijden.
Er staat namelijk wie er wel mag rijden en dat houdt automatisch in dat andere weggebruikers dat niet mogen (inclusief voetgangers)

Zie ook mijn antwoord en de reacties bij deze eerder gestelde vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/hallo-fiets-autoweg-oversteken-bekeuring.89210

Verder:
bij een verplicht fietspad zal je als fietser, snorfietser en met een gehandicaptenvoertuig het verplichte fietspad moeten volgen
bij een onverplicht fietspad geldt het volgen van dit pad met de fiets niet. Als snorfietsers dit pad volgen alleen met uitgeschakelde motor.