Kan je je versnellingen van je fiets laten vervangen door meerdere?

Ik heb pas weer een fiets. Deze heeft 3 versnellingen. Is het mogelijk (bijvoorbeeld bij een fietsenmaker) om deze te vervangen door 7 versnellingen of meer?

2 jaar geleden
in: Fietsen
1.9K
tinus1969
2 jaar geleden
Ga eens met de fietsenmaker praten. Technisch kan er veel maar een nieuwe ( of dan bv een andere tweedehands) fiets is al snel goedkoper.

Het beste antwoord

In principe is dat mogelijk. Een fiets met drie versnellingen heeft meestal naafversnellingen, met zeven versnellingen kom je al gauw uit op een derailleur. Er zal dan een nieuw achterwiel in moeten, compleet met derailleur en schakelmechanisme aan het stuur. Aan dit alles, inclusief montage (en eventuele aanpassingen) zal wel een stevig prijskaartje hangen.
2 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je achterwiel kun je dan het beste vervangen. Een 7-versnellingsnaaf is erg gangbaar en kun je zelf doen.
2 jaar geleden
Het kan mogelijk zijn maar, het is wel belangrijk om te weten of de breedte waar de naaf zit gelijk is. Een beetje breder/smaller zal mogelijk weinig uitmaken maar, je zult wel de shifter moeten vervangen voor een passende met hetzelfde aantal versnellingen.

Is het verschil in breedte groot? (BIJ. 5mm of meer) dan is het niet mogelijk.