Wat is het verschil tussen een fietsvelg 28x13/8 en 28x15/8x13/8?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
1.9K

Antwoorden (1)

Bij twee maten heb je de diameter van het wiel en de diameter van de velg.
De derde maat geeft eventueel nog de breedte van de velg aan.
De bandenmaten zijn in Europa zo veel mogelijk gestandaardiseerd.

Bij een derde maatvermelding geeft het eerste getal de diameter van de band aan, maar is die niet precies 28 ". Hij past echter wel op en fiets waar een 28" band op moet, want de binnen-diameter is gelijk. De hoogte en breedte van de band zijn echter verschillend (niet rond).

" De maat in inches met drie getallen, zoals bij 28 × 1⅝ × 1⅜. Deze band heeft dezelfde velgmaat als 28 × 1⅝, maar de hoogte en breedte zijn 1⅜" en de buitendiameter is dan ook niet 28". Het is niet juist dat het derde getal de breedte aangeeft."

Toegevoegd na 2 minuten:
Haha, ik spreek mezelf tegen zie ik ;-)
Was echter net effe te laat met corrigeren, Gewoon tweede zin wegdenken ;-) Dat kwam ik eerst een paar keer tegen, maar bleek uiteindelijk niet te kloppen.