Waarom heeft een elektrische fiets een snelheidsbegrenzer?

Van mijn fietsendealer begreep ik dat elektrische fietsen een snelheidsbegrenzer hebben vanaf 25 km/uur. Is dat wettelijk verplicht? Of is er een andere reden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
1.4K

Het beste antwoord

Ja, dat is wettelijk verplicht. Want op een tweewieler die harder rijdt dan 25 kilometer per uur ben je verplicht om een verzekering en een kenteken hebben.

Toegevoegd na 25 minuten:
Voor wie beter denkt te weten lees ook hier: http://www.elektrische-fietsen.net/begrenzer.php

Een ander belangrijk onderdeel van de elektrische fiets is de begrenzer.Net zoals scooters en andere gemotoriseerde voertuigen beschikt de elektrische fiets over een begrenzer. De begrenzer beperkt de maximale snelheid tot een beperkt aantal km/u. In het geval van de elektrische fiets zal de maximumsnelheid 25 km/u bedragen, zoals de wet het oplegt. Dit geldt voor alle types elektrische fietsen (zowel pedelec als e-bike).
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goh, wat zielig voor al die mensen die harder fietsen, b.v. op een racefiets.
Amadea
11 jaar geleden
Waarom reageer je naar mij en niet naar Fremar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de volgende (onjuiste) zin: Want op een tweewieler die harder rijdt dan 25 kilometer per uur ben je verplicht om een verzekering en een kenteken hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
´Dank je wel Amadea! +1

Andere antwoorden (2)

Als hij sneller dan 25km/u zou kunnen zou dat beschouwt worden als bromfiets of scooter en dan zou je een verzekering daarvoor moeten afsluiten + theorie rijexamen.
11 jaar geleden
Een e bike heeft geen snelheidsbegrenzer!
Allen het elektromotortje houdt er al je en snelheid van 25 km/u hebt bereikt, mee op.
Niets belet om harder dan die 25 km/u te fietsen.