Ik wil graag een windgoo kopen die wel trapaandrijving heeft namelijk de windgoo b20. Is deze Legaal?

Is deze windgoo b20 elektrische vouwfiets met trapaandrijving legaal?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Fietsen
24.7K

Antwoorden (2)

De fiets bevat een Europese certificering (CE), wat inhoudt dat de fiets aan alle Europese veiligheidsnormen voldoet. De fiets is zoals net al gezegd veilig, wat wil zeggen: een uitstekende/veilige remweg, verlichting, en een goede zithouding. De batterij is relatief snel opgeladen, en haalt goede prestaties, de batterij is evenals andere functies goed getest.
2 jaar geleden
Hij is ‘legaal’ in de zin dat hij verkocht mag worden, bijvoorbeeld voor gebruik op eigen terrein, maar je mag er niet mee de openbare weg op.
Verondersteld mag worden dat de vraagsteller daarop doelt.
Dus je mag er legaal niet mee de weg op!

Mede veroorzaakt door het tragische ongluk met de Stint (elektrische bakfiets voor kindervervoer) is Nederland in vergelijking met sommige andere landen minder coulant geworden om allerlei motorisch vervoer op de openbare weg toe te staan.

De overheid stelt:
“Een elektrische fiets heeft een aantal kenmerken:
- De fiets heeft trapondersteuning tot 25 kilometer per uur.
- U moet meetrappen om vooruit te komen.
- De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt.”

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike

Deze regels verhinderen dus niet dat ze vrij verkocht kunnen worden (en vaak later weer op Marktplaats te koop komen van teleurgestelde kopers). (Opvoersets voor begrensde snor- en bromfietsen zijn óók legaal te krijgen. Je mag er alleen niet mee de weg op!)

Hier wat opvallende delen uit de beschrijving van een via bol.com werkende professionele verkoper:

Windgoo B20 - Electric bicycle - Folding bicycle
Deze unieke Windgoo B20 is een stoere elektrische vouwfiets [blablabla].
Met zijn krachtige vermogen _van wel 360W_ geef je gas dmv de gashendel en haal je moeiteloos snelheden tot wel _minimaal 25-30 kilometer per uur_ , net een echte scooter! Deze mini-bike is ideaal voor iedereen!
Lekker op je gemak doorrijden? Gebruik dan de handige cruise control functie. Met een volle batterij rijd je moeiteloos tot wel 15/20 kilometer ver _zonder trapondersteuning_.

Bron: https://www.bol.com/nl/nl/p/windgoo-b-20-elektrische-vouwfiets-snelheid-25-km-h-15-km-bereik-schijfremmen/9300000010655922/#product_specifications

Ik citeer enkele eigenschappen uit bovenstaande productspecificaties, en geef commentaar:
vermogen 360W (zoveel is niet toegestaan op een elektrische fiets);
met trapondersteuning haal je moeiteloos (!) snelheden tot 25 à 30 km/h (nee: de trapondersteuning mag niet werken boven de 25 km/h);
en met de cruise control kun je zelfs een afstand van 15 km rijden zonder meetrappen (meetrappen moet wettelijk continu nodig blijven).

Deze Windgoo b20 voldoet niet aan deze 3 eisen en wordt daarom niet beschouwd als een fiets met elektrische trapondersteuning. U mag er in Nederland niet mee de openbare weg op.