Het voordeel van double butted spaken is dat ze niet snel breken. Ze kunnen bij alle soorten fietsen gebruikt worden. Vooral wanneer er met een fiets gesprongen of gestunt wordt, zijn ze stevig genoeg.

Ze zijn aan de einden dikker dan in het midden. De populairste diameters zijn 2.0/1.8/2.0mm ,2.0/1.5/2.0mm en 1.8/1.6/1.8. Double butted spaken zijn niet alleen lichter, de dikke uiteinden zijn net zo sterk op de zwaar belaste plekken als rechte spaken, maar de dunnere middengedeeltes maken de spaken meer elastisch. Dit betekent dat ze (tijdelijk) meer kunnen uitrekken dan dikkere spaken. het gevolg hiervan is dat wanneer het wiel aan scherpe plaatselijke druk wordt blootgesteld, de zwaarst belaste spaken genoeg kunnen rekken om wat van de druk naar de aangrenzende spaken te verplaatsen. Dit is vooral wenselijk wanneer de hoeveelheid druk waarmee de velg belast kan worden zonder het spaakgat te breken de beperkende factor is.