Wanneer je gebruik maakt van de OV-fiets maak je dan gebruik van het ov-vervoer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Het maakt inderdaad onderdeel uit van het openbaar vervoer. Nadat jij die fiets hebt gebruikt huurt iemand anders hem weer, dus er is zeker sprake van openbaar vervoer, want iedereen mag er gebruik van maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geldt dat dan ook voor huurauto's?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als we het zo gaan stellen word het steeds ingewikkelder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, huurauto's zijn geen openbaar vervoer, voor een bus of trein (openbaar vervoer dus) volstaat het kopen van een kaartje en in de juiste trein - bus stappen. Van punt A naar punt B is hun taak en hoewel je daar ook een huurauto voor kunt gebruiken, heb je voor een huurauto een verzekering, borg en een rijbewijs nodig, en dat rijbewijs zorgt ervoor dat de huurauto niet toegankelijk is voor iedereen. Bus en trein daarentegen is toegankelijker, en wat Bessy ook al zegt, met een huurauto of OV fiets bepaal je je eigen route, daarmee valt het niet meer onder openbaar vervoer.

Andere antwoorden (3)

Dat hangt ervan af wie de fiets doet voortbewegen.
Als je zelf fietst (en dat is het geval) dan is het geen openbaar vervoer.

Stel dat iemand anders fietst, tegen betaling en in het bezit van de juiste vergunning, en jij zit bijv. achterop, dan is het openbaar vervoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OV fiets, neem aan dat het staat voor Openbaar Vervoer fiets, oftewel OV fiets, ja dan maak je naar mijn idee gebruik van openbaar vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het meer als een aanvulling op het openbaar vervoer.
Je gaat met de trein of bus ergens naar toe. Je hebt daar geen eigen fiets of auto tot je beschikking, en dan kun je een OV-fiets huren die je 's avonds weer terug brengt.

Met een OV-fiets bepaal je zelf je vertrektijd en route, en kom je precies waar je wilt zijn. Je hebt de vrijheid om te gaan waar je wilt want je hebt overal een fiets.

En dat heb je met de trein of de bus niet.