ik volg het rond punt met de fiets en steek zo de straat over, een aankomende auto rijd me aan in mijn zij. wie is in fout?

Toegevoegd na 3 minuten:
hierbij komt dat de auto indraait in de straat die ik oversteek

Weet jij het antwoord?

/2500

De auto, en altijd daar jij als fietser als langzaam (en kwetsbaar) verkeer wettelijk bent beschermd.

De af draaiende auto gaat hier de fout in, jij als fietser blijft de rechtdoorgaandeweg volgen, een rondpunt wordt namelijk gezien als één weg met zijstraten van rechts, de auto die het rondpunt verlaat draait dus af en moet het rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan.

In Nederland is er GEEN algemene regel dat verkeer op een rotonde voorrang heeft (in veel andere landen wel). Het moet dus per rotonde geregeld worden wie voorrang heeft. Inmiddels is het gewoonte om het op bijna alle rotonden binnen de bebouwde kom zo te regelen dat verkeer op de rotonde voorrang heeft. Buiten de bebouwde kom is het wisselend geregeld. Hoe het op de betreffende rotonde geregeld is, is te zien aan de haaientanden op de weg. Als jij op een fietspad op de rotonde reed en de auto kwam van rechts dan heeft meestal de auto haaientanden gepasseerd. Maar het kan ook zijn dat jij de haaientanden passeerde, dan had de auto voorrang. Zie foto: op deze rotonde hebben de fietsers die de rotonde volgen dus voorrang op auto''s die de rotonde op willen of de rotonde verlaten.

in alle gevallen de auto , er vanuitgaande dat deze voorrang heeft. voorrang kan je hebben, maar je mag het daarom nog niet domweg #nemen# omdat je voorrang hebt. Je mag het nemen op voorwaarde dat je dat voorzichtig doet. het is dus geen onvoorwaardelijk recht. overigens zijn verkeersregels en de regels van de verzekering niet altijd en overal hetzelfde. als jij op het fietsje door geen voorrang te verlenen schade veroorzaakt bij anderen kom je (de verzekering) er niet mee weg door het bovenstaande zinnetje te herhalen. in dat geval ben jij dan wel fout. steek je nu op een plek over die niet overzichtelijk is dan heeft het helemaal niets met voorrang te maken en mag je hopen dat de bestuurder van de auto je op tijd ziet én op tijd kan remmen. ieder die aan het verkeer deelneemt is verantwoordelijk voor zichzelf EN een ander. goed opletten dus en weten wat wel en wat niet mag, + je oren en ogen goed openhouden. ;-)

In het algemeen kan je stellen dat de bestuurder van de auto afslaat, daar waar jij de rotonde blijft volgen en dus recht door rijdt. De afslaande bestuurder zal dan al het overige verkeer (inclusief voetgangers) vóór moeten laten gaan. Heb jij haaientanden veelal in combinatie met bord B1 (Belgie) of bord B6 (Nederland) dan blijft het hetzelfde, ook al wordt dit vaak verkeerd beoordeeld. Haaientanden -die ook zonder bord B1 of B6- hun functie behouden, betekent: verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. De bestuurder die afslaat is echter géén kruisende bestuurder, maar een afslaande bestuurder en moet jou dus vóór laten gaan. Het advies bij de aanleg van een rotonde is dan ook de plaatsing van de haaientanden op de rijbaan vlak na de bocht bij het afslaan, zodat dit voor de afslaande bestuurder op de rotonde duidelijkheid geeft. (zie afbeelding) Hoe dan ook is de bestuurder van de auto altijd fout, nog los van de vraag of de fietser (jij) een beschermde positie in het verkeer heeft. Toegevoegd na 1 uur: Deze artikelen uit de belgische wegcode zijn wellicht een mooie aanvulling: 2.39. “Rotonde“, weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5. en 12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt. en 12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen. 12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden. en 19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet: 1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet, en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is; Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden. Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

Bronnen:
http://wegcode.be/
http://www.autorij-instructie.nl/?cat=9&paged=2

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100