mogen 2 fietsers naast elkaar fietsen en moeten auto's daar dan achter blijven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
4.9K

Antwoorden (4)

Fietsers mogen alleen naast elkaar fietsen als de omstandigheden dat toelaten. Als er verkeer achter hun aan komt moeten zij achter elkaar gaan rijden en dat verkeer doorgang geven. Dat heb ik 50 jaar geleden al op school geleerd en ik neem aan dat het officieel nog zo is.
(Maar heb je ooit een fietser gezien die zich aan de regels houdt?)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@MevrouwvandenBerg Ja hoor !!!
Niet alle fietsers over één kam scheren..... !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, ik ken er meerdere waaronder ikzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk zijn er wel fietsers die zich aan de regels houden. Het was ook als een overdreven grapje bedoeld. Maar aangezien ik vanmiddag weer bijna door een fietser van mijn sokken gereden werd notabene op het trottoir en aangezien dat geregeld gebeurt had ik dat erbij gezet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is overigens niet alleen hinderlijk voor auto's e.d. maar ook voor mederijwielgebruikers.
Fietsers mogen naast elkaar fietsen als daar de ruimte voor is. In de praktijk betekent dat : op het fietspad. Zodra je auto's hindert en die er daardoor niet langs kunnen, mag je dus NIET met zijn tweeën naast elkaar rijden. En dat geldt al snel voor een smalle fietsstrook.

Alleen als jij / jullie op een (breed genoeg) fietspad rechtdoor wil(len) en een auto wil rechts afslaan, dan zal hij jullie eerst voor moeten laten. Maar dat is dan ook echt de enige keer dat je met de fiets een auto ' een beetje in de weg mag zitten' .

Vooral voor je eigen veiligheid trouwens ; niet zozeer omdat auto's zo snel mogelijk door moeten kunnen rijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de beide fietsers op de fietsstrook rijden, mogen ze naast elkaar rijden. Gaat een van de fietsers op de autorijbaan rijden. Dan moeten ze achter elkaar gaan rijden. De auto mag de fietsers inhalen, mits het veilig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt eraan waar je fietst.
Er zijn in Nederland steeds meer fietsstraten, waarbij de volledige weg rood geasfalteerd is en aan het begin van de straat staat als het goed is ook een bord 'Fietsstraat, auto te gast'. In dit soort straten kan ik me voorstellen dat je met z'n 2'en naast elkaar mag blijven fietsen en dat de auto achter je moet blijven.
Vaak liggen deze 'fietsstraten' in de buurt van scholen zodat ouders naast hun kinderen kunnen blijven fietsen.