Hoe kan een fiets op waterstofperoxide lopen?

Op de NOS hebben ze het over onder hoge druk waterstofperoxide in een motor spuiten. En dan een maximale snelheid van 263 km/u halen. Los van het feit dat het dus geen gewone fiets is maar een fiets met een hulpmotor vraag ik me af hoe de motor werkt.

Tekst van de NOS: Een waaghals heeft in Frankrijk het snelheidsrecord op de fiets verbroken. Op een mountainbike met een hulpmotor werd 263 kilometer per uur gehaald.

De recordpoging vond plaats op een voormalig militair terrein in de Franse plaats Mulhouse. De hulpmotor van de fiets is bedacht door een Zwitserse snelheidsduivel.
Waterstofperoxide

"Er wordt waterstofperoxide onder hoge druk in de motor gespoten", legde de uitvinder uit. "Dat levert water, zuurstof en een heleboel energie op."

Het team vestigde in 1995 het eerste wereldrecord op deze manier. Toen haalde de fietser 203 kilometer per uur. In 2002 werd dit record al eens aangescherpt tot 242,6 kilometer per uur.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
1.2K

Het beste antwoord

Op de pagina uit de bron een verslag en uitleg (in het Engels).

De waterstofperoxide wordt naar de 'verbrandingskamer' geleid, waarin zich zilver bevindt als katalysator. Hierdoor wordt de H2O2 ontbonden tot water en zuurstof, waarbij warmte vrijkomt. Deze warmte zet het water om in stoom van bijna 350 graden Celsius. De stoom wordt via een straalpijp naar buiten geleid wat zorgt voor de aandrijving.

De aandrijving lijkt dus sterk op die van een raket.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!