Hoe kun je een kinderfiets (16 inch) wat zwaarder laten trappen? De fiets fietst te licht!

Mijn dochter is 4 jaar en fietst erg graag. Ze fietst nu op een 16 inch kinderfiets en we maken regelmatig fietstochten van een kilometer of 10 met haar, wat ze met gemak aankan. Maar... de fiets fietst ontzettend licht en heeft maar één versnelling.
Met die versnelling komt ze elke heuvel op. Maar als we gewoon 'plat' fietsen, dan fietst ze zich helemaal suf om een beetje snelheid te maken. Ze fietst dan 13-14 km/h en zij kan wel harder, maar de fiets niet. En ze is echt nog te klein voor een 20 inch fiets.
Haar benen kunnen gewoon niet sneller ronddraaien. Waar ik 1 omwenteling maak, moet zij er 3 maken. Dat is erg frustrerend, omdat er vaak kinderen met een iets grotere fiets haar inhalen die heel op hun gemakje fietsen en zij fietst zich lam maar kan niet harder.
Nu dacht ik er aan om het kettingblad aan de voorkant (26 tandwielen) misschien te vervangen door een met 28 of 30. Of misschien 3 versnellingen op de fiets te laten zetten? Is dit eenvoudig om te doen, of zijn er ook nog andere manieren om een kinderfietsje wat zwaarder te laten trappen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helpt het niet om de ketting aan te spannen zodat die wat strakker over de tandwielen ligt?
bamibal
11 jaar geleden
Nee.
bamibal
11 jaar geleden
Dan gaat het trappen misschien wel zwaarder, maar dan komt ze ook langzamer vooruit. En dat is niet de bedoeling.

Antwoorden (3)

Je kan inderdaad een tandwiel vervangen, maar dan blijf je eigenlijk dit probleem houden, alleen in een andere verhouding. Versnellingen is dus een beter idee.
Ik zou zelf op zoek gaan naar een gebruikte 16 inch vouwfiets met drie naafversnellingen. Heel veel vouwfietsen zijn 16 inch, dus dat is niet zo'n opgave.
Daarna zet je het achterwiel over in de fiets van je dochter en klaar ben je.
Is ze zelf nog te klein om te schakelen, zou je de bediening zo kunnen maken dat je hem zelf voor de rit in een bepaalde versnelling zet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel herkenbaar, mijn zoontje fietste tot deze week ook op een 16 incher, en heeft nu een 20 inch. Er is ook een tussenmaat, 18 inch. Dat lijkt me handiger en goedkoper dan het ombouwen van een 16 inch fiets.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ohja, je kunt vaak het zadel wat lager zetten dan je denkt, vaak zit er nog (holle) ruimte onder het zadel, waardoor je de stang er wat dieper in kunt laten vallen. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een beetje een speculerend antwoord, maar misschien kun je proberen een achterwiel te vinden met een naafversnelling? Je zult dan nog wel zelf de kabel aan moeten leggen maar dat is niet heel lastig. Er bestaan namelijk een hoop vouwfietsen met kleine wielen die wel versnellingen hebben in de naaf, die waarschijnlijk prima op een kinderfiets passen. (wel even opletten of het met of zonder terugtraprem moet zijn)