Wie heeft er voorrang?

ik rij rechtdoor, links en rechts komen fietsers..
wie moet voorrang verlenen?

het is op de nieuwegracht bij de kruising Herenstraat in Utrecht.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.089032,5.124525&spn=0,0.001124&t=h&z=21&layer=c&cbll=52.08889,5.124525&panoid=bBx_whvL7fLPDbwBJnsosQ&cbp=12,337.84,,0,10.32

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij/men dit bij een standaard kruising niet weet, dan hoop ik dat je 8 jaar bent en nog nooit van verkeersregels gehoord hebt. Zou je al een rijbewijs hebben, vraag ik me echt af bij welk pakje boter je dat gekregen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stevebravo: Waarom stel je die vraag, het antwoord kent iedereen met rijbewijs of verkeersdiploma wel. Is er een omstandigheid waardoor je denkt dat daar een andere regel kan gelden?

Het beste antwoord

Fietsers van rechts hebben voorran op jou,. Jij heb voorrang op fietser van links, bij gelijkwaardige kruising
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vanuit jouw oogpunt mag de fietser van rechts als eerste. Vervolgens mag jij en vervolgens mag de fietser van links. Hierbij ben ik van de gewone verkeersregels uitgegaan. Dus het kan zijn dat het bij de nieuwegracht in Utrecht anders geregeld is. Let dan op voorrangsborden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fietsers van rechts hebben voorrang, ook op het autoverkeer. Fietsers en auto s hebben dezelfde voorrangsregels sinds een tijdje. Al zou ik er als fietser niet teveel op rekenen. Kan je dood zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te zien zijn er geen verkeers borden of verkeers tekens op de weg geschilderd. Dan mag eerst de fiets van rechts, dan jij en dan de fiets van links.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere verkeersdeelnemer (behalve voetgangers) die van rechts komt heeft ALTIJD voorrang, tenzij jij je op een voorrangsweg bevindt (zie je aan haaientanden op de weg en verkeersborden) of wanneer men nadert vanaf een uitrit, stoep , zandweggetje of zoiets.
Dit gaat zelfs op als jij in een auto zit en een fietser van rechts komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkeer van rechts gaat voor. Dat geldt natuurlijk ook voor fietsers.

Wat dat betreft zou de volgorde dus zijn:
1.  De fietser die (voor jou) van rechts komt.
2.  Jij, want jij komt (voor die andere fietser) van rechts.
3.  De fietser die (voor jou) van links kwam.

Echter:

Jij moet de fietser die van rechts komt, voorrang geven. Daarbij mag je de kruising niet blokkeren. Je moet dus vóór de kruising stoppen.

Als jij dan toch al voor de kruising (dus niet op de kruising) stilstaat, kan en MAG de van links komende fietser doorrijden, mits hij jou voorbij is voordat jij weer mag gaan rijden.

In dat geval is de volgorde dus:
1.  De fietser van rechts, en meteen ook de fietser van links omdat jij toch stilstaat.
2.  Jij.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Zou de anonieme min-gever zo dapper willen zijn te vertellen *wat* er onjuist is in mijn antwoord? Dan kan ik dat aan mijn rij-instructeur doorgeven...   ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
compensatie+
eerst rechts dan jy dan links
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfde antwoord als op je vraag over het kruispunt.
Als je er nog meer bedenkt kan je met knip en plak zelf het antwoord noteren.
Het wegenverkeersreglement bied uitkomst. Rechts heeft voorrang en rechtdoor op dezelfde weg gaat voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al meerdere goede antwoorden...

Jij als automobilist moet altijd opletten of de fietsen niet doorrijden. Ongeacht wie de voorrangsschuld heeft, ben jij als automobilist altijd de schuldige.
Met deze gedachte hebben de fietsers altijd officieus voorrang en kan je er maar beter voor zorgen dat je ze niet raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
De automobilist is niet schuldig. Wel aansprakelijk.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zie dat je een min hebt gekregen. Die was niet van mij.