Tweedehandsfiets gekocht. Heeft nieuw achterwiel, verkoper zegt dat ik over 6 weken terug moet komen om spaken te laten spannen. Hoeveel kost dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet die fietsverkoper!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mijn verkoper gratis ..... service van de zaak !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi, bedankt voor jullie antwoorden. ik moest alles kort neerzetten omdat ik zo weinig leestekens heb voor een vraag. Hij heeft er niets bijgezegd, of het gratis was of niet. Achteraf vroeg ik het me ineens af.
Weten jullie hoeveel een redelijk bedrag zou zijn, als het niet gratis is. En weet misschien iemand waarom spaken na 6 weken bij een nieuw wiel weer gespannen moeten worden? Heb ik nog nooit meegemaakt. Heb ook helemaal geen enkel verstand van dat soort dingen, nog nooit zelf een band geplakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt onder het vragenvakje nog een hele lap tekst toevoegen, dat kan nu ook nog hoor: vraag bewerken ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry. Was mijn eerste vraag, moet nog even wennen.

Het beste antwoord

"Spaken die (te) los zitten, zorgen voor onnodige slijtage en zullen uiteindelijk breken. Te losse spaken maken het fietsen zwaarder en onstabieler. Vooral de spaken van een nieuwe fiets moeten regelmatig worden aangespannen."

Bij een nieuwe fiets is dit heel normaal en vaak inbegrepen bij een servicebeurt. Dat zullen ze niet doen bij een tweedehands fiets met een nieuw achterwiel. Dat dat nodig is klopt.

Een servicebeurt waar dit in zit zal ongeveer 25-35 euro zijn voor een normale fiets (bronnen) maar dan doen ze dus veel meer. Ik denk dat je voor minder dan een tientje klaar moet kunnen zijn zeker als het om 1 wiel gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, bedankt voor je antwoord. Ik zal nog bellen met de verkoper, nu weet ik tenminste wat een redelijke prijs is. En ook dat het echt nodig is. Er zit trouwens geen garantie op de fiets, dat heb ik gevraagd. Maar als hij binnen 2 weken op een vreemde manier stuk gaat, bijvoorbeeld in stukken uiteen vallen, mocht ik ermee terug komen. Hij kostte 80 euro, dus daar hoef je ook niet veel van te verwachten.

Andere antwoorden (2)

Spaken spannen als je een fiets gekocht hebt, zou gratis service moeten zijn.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wilde ik ook zeggen. De fietsenmakers die ik in mijn leven gekend heb (best veel) deden dat soort "nazorg" ook altijd gewoon netjes gratis. Maar, als je het zeker wilt weten, gewoon even bellen/langsgaan en informeren natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
jij heb je fiets heb gekocht bij een rijwiel handel, dan is er sprake van een koop overeenkomst tussen twee partijen de koper en de verkoper, uit deze overeenkomst komen verplichtingen voort zoals garantie .
Nu is de vraag wat heb jij afgesproken met de verkoper tijdens de verkoop van de fiets over het spannen van de spaken ? maar ik zou zeggen dat zoiets onder de garantie valt bij normaal gebruik van de fiets of probeer het onder de garantie te laten vallen.
Het beste is dat je kontakt opneemt met de verkoper en dat je vraagt of het onder de garantie valt of dat je het zelf moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit geen garantie op, heb ik al gevraagd toen ik hem kocht.