Wat zijn de nadelen van een vering op een mountainbike?

Ik wil een mountainbike kopen met een vering maar lees vaker dat ze zwaarder trappen dan een MTB zonder vering.
Is dat waar en hoe komt het?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
3.2K

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk doordat er telkens wisselende spanning komt op de ketting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ten dele. Een fiets met de vering is zwaarder en stuurt iets minder soepel, waardoor het zwaarder is/lijkt.

Mocht je echter meer geld te besteden hebben, dan kun je ook al geveerde fietsen kopen van lichtere materialen die dan dus weer lichter zijn.

"De laatste tijd, nu er veel belangstelling is voor mountainbikes wordt er weer veel onderzoek gedaan naar een goede vering. Een schokvrije mountainbike is zeer in trek zodat ze de hobbelige terreinen aankunnen. Maar al die onderdelen voor een goede vering maken de fiets er niet lichter op; het sturen gaat stroever en het trappen zwaarder. De komst van nieuwe ultralichte materialen gecombineerd met verfijnde ontwerpen maken schokbrekende vorken alomvertegenwoordigd op de moderne mountainbike. Het hoogstandje om een dubbele schokbreker te maken moest onderdoen voor een "hangend"achterwiel waarbij het trappen ongewijzigd bleef.
Een hoogwaardige draaiende, achterste driehoek en een balk van koolstof die vast zit aan het voorwiel behoren tot de betere ontwerpen. Hoewel al deze onderdelen extra gewicht met zich meebrengen hebben ze toch het fietsen vergemakkelijkt."

http://www.exploratorium.edu/cycling/fiets/frames4.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of er veel verschil inzit. De meeste geveerde voorvorken kun je verstellen. Stug, voor als je op de weg zit. En geveerd voor op het ruigere terrein. Dit kun je met een knopje aanpassen. Zelfs als je een beetje lenig bent, tijdens het fietsen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vering van een mountainbike absorbeert niet alleen de klap (energie) van een obstakel, maar voor een deel ook de energie die je zelf creëert door te trappen.
Bij een fiets zonder vering wordt al je kracht in snelheid omgezet (horizontaal), bij een fiets met vering wordt een deel van die kracht teniet gedaan door de vering (horizontaal). Dit is de reden waarom je de duurdere vering vast kunt zetten, op momenten dat je snel wilt fietsen gebruik je dan al je kracht voor deze snelheid.
Natuurlijk heeft de vering niet alleen nadelen, op sommige plekken in Nederland is het soms noodzakelijk om vering te hebben, ook al gaat het ten koste van je snelheid.