Bestaat er een maximum snelheidsregel voor ligfietsen, en hoe hard kan zo'n ding?

Vraag n.a.v. een eerdere vraag over regelgeving bij racefietsen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1.1K

Het beste antwoord

Jij bepaalt uiteindelijk de maximumsnelheid van de ligfiets; gebaseerd op de spier- / overbrengingskracht die je kan uitoefenen in combinatie met de techniek van de fiets.

De regelgeving wijkt niet af van die van andere bestuurders, dus 'stapvoets' in een erf, 30 in 30km-zones, 50 binnen de bebouwde kom etc.
Een (door de constructie bepaalde) maximumsnelheid is voor fietsen niet geregeld. Dit betekent theoretisch dat je harder mag rijden dan b.v. een bromfiets of snorfiets waarvoor binnen of buiten de bebouwde kom snelheidsbeperkingen gelden.

Probleem bij hoge snelheden -bij rijden- op een naastgelegen fietspad is wel dat bestuurders op de rijbaan geen voertuigen met hoge snelheden op het naastgelegen fietspad verwachten. (denk aan veranderde regelgeving 'bromfietsers op de rijbaan'.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een ligfiets wordt gewoon gezien als fiets, verder geen afwijkende regels.
Het is wel zo dat een fiets die breder is dan 70cm (?) ook kan kiezen om op de weg te gaan in plaats van op het fietspad, maar dat is de enige afwijking voor een dergelijk voertuig t.o.v. normale fietsen.

Toegevoegd na 3 minuten:
oh, hoe hard kan zo'n ding? Dat is natuurlijk afhankelijk van de spierkracht van degene die erop (erin!!) zit, maar als je goed je best doet kan je wel 60-65 km/u halen.
13 jaar geleden
In het programma blik op de weg hadden ze het vorige week over de ligfiets
dat er voor fietsers geen maximum snelheid is op genomen in de verkeersregels
kijk op de onderstaande site voor de uitzending over de ligfiets van blik op de weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Barts3cundo;

Zoals al eerder duidelijk gemaakt is geldt er geen wettelijke maximumsnelheid voor welke fiets dan ook, maar dat wil niet zeggen dat je op de fiets altijd en overal maar zo hard mag gaan als je kunt. Ook als fietser val je immers onder het kapstokartikel 5 wat betekent dat je bijvoorbeeld bij onaangepaste snelheid kunt worden bekeurd wegens gevaarzetting voor jezelf of anderen.