Zit er verschil in de hoogte van de bekeuring bij fietsen zonder verlichting(dus geen voor en achter lamp)en fietsen met alleen een voorlamp?

Ik heb net namelijk een bekeuring binnen gekregen voor het fietsen zonder verlichting. Deze is 46 euro. Dat is de standaard prijs voor het fietsen zonder verlichting. Ik had wel een voorlamp aan,alleen mijn achterlamp deed het niet. Klopt dit bedrag dan wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat maakt het uit of het bedrag klopt of niet? Je had gewoon licht moeten hebben. Koop voor 5 euro twee lampjes, voor en achter dan scheelt je dat toch al snel 40 euro... http://hollandbikeshop.com/fietsverlichting-set_cid568.html Het is een kleine moeite en de rest van het verkeer ziet jou dan ineens wel. Scheelt je ook weer een bezoekje aan het ziekenhuis. Je wordt dit jaar 26 dan ga je niet zonder verlichting fietsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met 1 lamp had je geluk kunnen hebben, dat oom agent je door had laten rijden. Maar dat hoeft hij uiteraard niet te doen.

Het beste antwoord

Zit geen verschil in voor- achter of geen licht.
Dit is de wettekst:

bij nacht of dag, indien het zicht ernstig wordt
belemmerd, als fietser
m R 438 k - geen voortdurend voor tegemoetkomende
weggebruikers zichtba(a)r(e) wit(te)- of ge(e)
l(e) licht(en) aan de voorzijde voeren en/
of voortdurend voor van achteren naderende
weggebruikers zichtbaar rood licht aan de
achterzijde voeren
35 en 35a RVV 1990 40 euro
m R 438 l - verblindend wit of geel licht aan de voorzijde
voeren
35a lid 1 RVV 1990 40 euro
m R 438 m - knipperende verlichting voeren 35a lid 2 RVV 1990 40 euro

daar komt € 6 bij voor administratie kosten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Maakt niet uit. Jouw fiets is onvoldoende verlicht volgens de regels; daarvoor geldt de boete. Dus geen korting bij 1 werkende lichtbron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het maakt geen verschil of je wel werkende voor- of achterverlichting hebt. De overtreding is: Ondeugdelijke verlichting. Het bedrag wat je moet betalen is blijkbaar per woonplaats verschillend. Een kennis van mij werd beboet voor 40 euro, elders kost het 30 euro.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus de moraal van dit verhaal: Ga daar onverlicht fietsen, waar het het goedkoopst is! Trouwens, waar ligt elders?
Amadea
13 jaar geleden
Nee, de moraal is: Zorg voor deugdelijke fietsverlichting, dat is hoe dan ook goedkoper dan een boete, en op de eerste plaats natuurlijk is dat voor je eigen veiligheid - want de andere weggebruikers zien jou dan beter.