Moet je voor een bromfiets rijbewijs een eigen verklaring hebben?

Als je (voor het eerst) praktijkexamen doet voor je bromfiets / scooter rijbewijs, moet je dan een "eigen verklaring " invullen? Want dat is niet helemaal duidelijk.

6 jaar geleden
1.3K
Bordensteker
6 jaar geleden
“Moet ik me medisch laten keuren om brommer te mogen rijden?
U hoeft zich niet medisch te laten keuren om op een bromfiets te mogen rijden. Dit hoeft ook niet bij een snorfiets of brommobiel.”
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/brommer/vraag-en-antwoord/moet-ik-me-medisch-laten-keuren-om-op-een-bromfiets-te-mogen-rijden Vanwege de door vraagsteller genoemde onduidelijkheid heb ik nog wat meer bevestiging gezocht. De gemeente Amsterdam zegt hier ook iets over, maar die noemen het een “Verklaring van geschiktheid”:
“U hebt een Verklaring van geschiktheid rijbewijs nodig:
- als u voor het eerst een rijbewijs aanvraagt, of als u uw rijbewijs uitbreidt met een nieuwe categorie. Uitzondering: voor een bromfietsrijbewijs (categorie AM) hebt u geen Verklaring van geschiktheid nodig.”
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7BC68946FE-9776-4AE5-8808-D8CBBCC7C1A7%7D#case_%7B5335351A-EE4D-4740-81F1-F57F4967AC31%7D De website van de gemeente Bronckhorst brengt meer helderheid, want de formuliertitel “Eigen verklaring” wordt hier ook als zodanig vermeld. En onderaan staat daar dan:
“Uitzondering: voor een bromfietsrijbewijs (categorie AM) heeft u geen Verklaring van geschiktheid nodig.”
https://www.bronckhorst.nl/home/wat-u-wilt-regelen_45201/product/rijbewijs-verlengen-of-vervangen_929.html Op de website van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), waar je het eigenlijk metéén zou moeten kunnen vinden (en waar ik ook meteen was gaan zoeken), staat het op meerdere plaatsen terloops genoemd, maar steeds in donkere hoekjes waar je niet meteen zoekt. Eigenlijk geven alleen de Veelgestelde Vragen hier uitkomst:
Hoofdmenu > Rijbewijskeuring > Eigen verklaring en Geneeskundig verslag > Invullen Eigen verklaring >
Wanneer moet ik een (digitale) Eigen verklaring indienen? U moet in de volgende gevallen een Eigen verklaring invullen en opsturen naar het CBR:
- als u praktijkexamen wilt doen [...]
(Hierna volgt nog een heleboel tekst, maar er staat tot dusverre feitelijk alwéér alleen de standaardsituatie dat het wél moet!) Dat er hier ergens een sterretje weggevallen zal zijn om op een voetnoot met twee uitzonderingsgevallen te wijzen, ontdek je pas helemaal onderaan.
Daar staat namelijk:
* Voor de examens AM (bromfiets) en AVB (voertuigbeheersing voor de motor) is een Eigen verklaring niet nodig. https://faq.cbr.nl/p_sn_li.aspx?ClickType=2&NodeID=2029 Dát willen we weten, uit de eerste hand, én dus in een betrouwbare bron zien staan.

Antwoorden (1)

Nee, bij wijze van uitzondering hoef je voor rijbewijs AM geen eigen verklaring in te vullen.
Computoon