Waarom vermindert de snelheid van mijn scooter als ik vol gas rijd en doet de kickstart het niet?

Beste,

Als ik vol gas rijd met mijn scooter, voel ik hem 'schokken' waarbij de snelheid vermindert. Ik kom ook niet boven de 30 km terwijl het een geel kenteken is. Verder wil ook de kickstart het niet doen, de scooter slaat wel rond.

Ik zou het enorm waarderen als iemand mij hiermee zou kunnen helpen!

Groeten,

Kees

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
10.9K
Bordensteker
4 jaar geleden
Het ‘schokken’ en inhouden, althans niet boven de 30 km/h komen, zou veroorzaakt kunnen worden door een te arm mengsel. Er kan een vuiltje in de sproeier zitten, of eventueel kan zelfs het brandstofzeefje onderin de tank deels verstopt zitten. Dat de kickstart het niet doet, lijkt me een apart probleem met vermoedelijk een andere oorzaak. Bedoel je met ‘de scooter slaat wel rond’ misschien dat de kickstarter de motor wel rond kan draaien, maar dat hij niet aanspringt? Heb je deze scooter al langer en heeft hij het eerst wel goed gedaan?
En zijn deze problemen zomaar ineens tegelijk ontstaan? Een logische verklaring zou kunnen zijn dat je deze scooter zonder een goede proefrit van iemand anders hebt overgenomen. Dan heb je de scooter inclusief enkele bestaande gebreken gekocht.

Antwoorden (1)

Een vieze bougie en/of een vieze carburateur kunnen de boosdoener zijn. Ook kan het luchtfilter verstopt zitten. Over het algemeen een minder goede verbranding dus. Dit hangt niet samen met de kickstarter. Als het bovenstaande niet de oorzaken zijn, kan het in de electronica zitten. Bougie, ontsteking of kapotte bobine. Ook aan te raden is, om na te gaan of het contactslot goed contact maakt en/of stopzetter geen kortsluiting maakt(vocht e.d.) heeft de scooter lang stil gestaan, is het aan te raden de tank leeg te maken en schone nieuwe brandstof in de tank te gooien.