Mag ik op het fietspad rijden? (Brommer 45km)

Op een plaatselijke randweg mag ik niet rijden omdat de maximum snelheid 70km is. Daarnaast ligt een fietspad, maar dus géén bromfietspad. Als ik die weg neem scheelt dat 15 minuten op een half uur. Mag ik daar rijden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Staat er een bord dat het verboden is voor brommers om op de randweg te rijden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er hangt bij de kruisingen zo'n bord met fiets, bromfiets en tractor met een rode rand en witte achtergrond. Alleen bij de kruisingen hangen blauwe ronde borden met een fiets èn bromfiets. Alleen op de randweg, dus tussen de kruispunten een blauw bord met daarop alleen een fietssymbool.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://vvn.nl/brom-en-snorfiets
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou het fietspad nemen.
Mocht een agent je erop aanspreken dan netjes vragen waar je wel moet rijden?
Aangezien de borden elkaar tegenspreken mag je overal rijden, de borden op het (brom)fietspad zijn niet consequent, dus waarschijnlijk klopt daar iets niet. Daarnaast zou ik een email sturen naar de gemeente.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Nobodyknows Misschien kan je even de googlemaps locatie geven dat pad?

Antwoorden (2)

Je mag niet op het fietspad rijden je moet op de randweg rijden
de max snelheid wil zeggen dat je daar niet harder mag dan 70km/u
dus je mag daar gewoon rijden met je brommer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet met brommer op fietspad, maar wat mag dan wel?
U mag niet met uw brommer op het fietspad rijden. Bromfietsers moeten op een verplicht fiets/bromfietspad rijden. Als dat er niet is, mogen zij op de rijbaan. Plaatselijke randweg: een autoweg met een fietspad ernaast? Dat zal toch niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het bord is verkeersbord c9; gesloten voor langzaam verkeer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verkeersbord C09 – Gesloten voor Langzaam verkeer
Officieel: Gesloten voor verkeer langzamer dan 25 km/u plus fietsers en bromfietsers
Voorzien van 3M reflectie klasse 2 (HIP) of 3 (DG) en dubbel omgezette rand (DOR)
Dan zit er niets anders op, dan omrijden (voorlopig)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.ambcachterveld.nl/uitzet/borden/c/c09.htm
Nee, je mag niet op dat fietspad rijden. En als het bord aangeeft dat je ook niet op de randweg mag rijden, moet je dus omrijden.

Als omrijden werkelijk 15 minuten extra is, zou ik de situatie eens aankaarten bij de gemeente. Wellicht zijn ze niet op de hoogte van de situatie, misschien is er gewoon een verkeerd bord (fietspad in plaats van bromfietspad) geplaatst en is de gemeente bereid het fietspad te veranderen in een bromfietspad.

Ik woonde ooit ergens met een fietspad vlak achter mijn tuin. Met oud en nieuw is met vuurwerk het fietspad-bord vernield. Het werd vervangen door een bromfietspad-bord. Toen ik de mannen die het bord plaatsten daarop aansprak, kreeg ik doodleuk te horen "ja maar die andere borden zijn op". Niet ondenkbaar dus dat er een fietspad-bord hangt dat eigenlijk een bromfietspad-bord zou moeten zijn.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het omrijden kost werkelijk 15 minuten. Anders moet ik namelijk dwars door woonwijken heen en word ik altijd opgehouden door auto's en fietsen. En dat terwijl er op dat fietspad, op dat tijdstip weliswaar, vaak niks te doen is. Het is daar dan ook nog een rechte weg i.p.v. kriskras door de woonwijk.
Inekez1
7 jaar geleden
Ik snap je probleem. Vandaar mijn advies: kaart het aan bij de gemeente met het vriendelijke verzoek of ze de fietspad-borden willen vervangen door bromfietspad-borden. Dan kun jij veilig en zonder risico op een boete de makkelijke route nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat advies is in ieder geval waar om uit te proberen. Zou heel goed kunnen dat de borden op waren.