Is een brommer hetzelfde als een scooter?

Zo nee wat is dan het verschil?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.8K
erotisi
7 jaar geleden
Een bromscooter is een scooter met een 50-cc motorblok. Voorheen was het juist andersom: bromfietsen werden voorzien van beenkappen en soms voetplanken om op een scooter te lijken. Voor de Nederlandse markt was dit soms een probleem omdat een bromfiets trappers moest hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bromscooter 1985 - Afschaffing van de verplichte trappers waarmee de introductie van de bromscooter in Nederland mogelijk is.

Antwoorden (2)

In het dagelijks taalgebruik wordt e.e.a. nog wel eens door elkaar heen gebruikt.

Maar bij een scooter heb je je voeten naast elkaar op een plankje tussen het stuur en de zitplaats, en bij een ..fiets is er een deel van de constructie tussen je voeten / benen.

Het is dus een bepaalde manier van vormgeven van het voertuig.

Je hebt dus zowel snor- / brom- als motorfietsen maar ook snor-/ brom- als motorscooters.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
En volgens mij heeft een scooter vaak een windscherm op het stuur zitten, wat bij een brommer ontbreekt.
Bordensteker
7 jaar geleden
+ Scooter is inderdaad meer een bouwwijze dan een categorie. De aanduiding scooter werd vroeger vooral gebruikt voor lichte gemotoriseerde tweewielers, die net als motorfietsen een rijbewijs A van de berijder vereisten, maar die van motorfietsen verschilden door o.a.:
- kleinere wielen
- geen tank tussen je knieën maar een vrije ruimte met een vloer achter vast aangebrachte beenschilden zodat je gemakkelijk kunt gaan zitten, en waardoor je benen niet meteen kletsnat worden van een buitje of wanneer je door een plas water rijdt
- motor geheel door plaatwerk omgeven en meer direct met het achterwiel verbonden
- ook verder geen open buizenframe, maar meer een soort een carosserie van plaatwerk
- handschakeling i.p.v. voetschakeling De zwaarste scooters toen hadden pakweg 200 cc cilinderinhoud. Later kwamen een lichtere soort motorfietsen in zwang, en mits die een beperkte cilinderinhoud hadden en een beperkte constructiesnelheid, mochten ze “rijwiel met hulpmotor” heten en daarvoor was toen geen rijbewijs nodig. Deze ‘bromfietsen’ hadden daarom ook verplicht een soort trappers waarmee je in theorie moest kunnen fietsen. Nog weer vele jaren later, toen de verplichte trapmogelijkheid al niet meer nodig was, werd ineens de uiterlijke vorm van de oude en bijna vergeten scooter populair, dus er kwamen steeds meer bromfietsen die er uit zagen als scooters, maar dan met de beperkte maximumsnelheid en bedoeld voor het fietspad.
Ik denk dat dit ongeveer tegelijk gebeurde met het populair worden van de automatische transmissie (continu variable transmissie volgens het befaamde variomatic principe). Die transmissie- en aandrijftechniek maakt de bouwwijze zoals bij de scooter met klein achterwiel en de motor daar als één geheel tegenaan gemonteerd waarschijnlijk erg voor de hand liggend.
De oorspronkelijke bouwwijze van de bromfiets is tegenwoordig vrij zeldzaam en wordt vaak met ‘schakelbrommer’ aangeduid. Er kwam een nog wat minder snelle categorie, de snorfietsen, vooral ook vanwege de hiervoor niet geldende helmplicht, en met max. 25 km/h en blauw kentekenplaatje. Later werden de 45 km/h bromfietsen (met gele kentekenplaatjes en helmplicht) binnen de bebouwde kom naar de rijweg verbannen. De snorfietsen met de blauwe plaatjes bleven op het fietspad. De scootervorm wordt tegenwoordig dus vooral bij bromfietsen en snorfietsen gezien. En daarom is men de oorspronkelijke soort scooters van meer dan 49,9 cc ter onderscheid maar “motorscooters” gaan noemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De scootervorm wordt tegenwoordig dus vooral bij bromfietsen en snorfietsen gezien. En dat is weer een probleem voor motorscooters. die worden door automobilisten op de snelweg soms voor bromscooters aangezien.
Er is alleen een verschil tussen bromfietsen ( 45 km/h) en snorfietsen ( 25 km/h )
Een scooter kan vallen onder bromfiets of snorfiets afhankelijk van zijn snelheid.
Zo kan b.v. een klein autootje ook een bromfiets zijn ( wij noemen het dan een brommobiel ) Ook een bakfiets kan een bromfiets of snorfiets zijn.
zo heb je ook herenbrommers, schakelbrommers, damesbrommers, opvouwbrommers, scooters, elektrische fietsen, elektrische driewielers, enz. enz.
Dus onder snorfietsen valt alles met de snelheid 25 km/h en onder bromfietsen valt alles met de senlheid 45 km/h. Dat is niet afhankelijk hoe zo'n ding er uit ziet.