Is 20W40 olie te dik voor een 50cc 4 takt scooter?

5W of 10W wordt vaak aangeraden, maar ik had nog 20W40 in de kast staan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ook een viertakt scooter of brommer verbruikt olie. Weliswaar niet zoveel als een 2-takt scooter, maar toch, hij verbruikt olie en zeker in de eerste honderden kilometers. Bij een 4-takt moet je regelmatig olie peilen met de peilstok die rechts of links van het motorblok zit. Wen jezelf aan om dit minstens om de paar honderd kilometer te doen en zeker als hij pas nieuw is! In tegenstelling tot een 2-takt scooter mag je bij een 4-takt nooit bijvullen tot bovenaan toe. Het oliepeil bij een 4-takt scooter of brommer MOET zich namelijk tussen het onderste streepje op de peilstok en het bovenste streepje op de peilstok bevinden. Te laag is heel erg slecht, maar te hoog is ook niet goed. De vraag welke 4-takt olie je moet gebruiken hangt af van het model scooter of brommer wat je hebt. Kijk dus goed in het instructieboekje of vraag het aan je dealer. Generaliserend kun je zeggen dat een scooter of brommer een soort auto-olie nodig heeft, maar dan ietsje dunner (vanaf SAE 5). Het beste is om speciale 4-takt olie voor scooters of bromfietsen te gebruiken, maar in geval van nood kan er ook auto-olie gebruikt worden. Belangrijkste advies: Rijd nooit met een te laag of te hoog oliepeil en gebruik voortal NOOIT 2-takt olie in een 4-takt scooter....

ik zou het persoonlijk niet riskeren deze dikke olie te gebruiken. Vooral nu de winter weer voor de deur staat en olie met koude temperaturen sowieso al dikker is dan met warmere temperaturen. Dus dan loop je het risico dat niet alle motoronderdelen goed gesmeerd worden. Dus voor het behoud van een goede scooter zou ik gewoon olie kopen die er voor bedoeld is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100