Hoe de choke gebruiken op een viertakt brommer?

Ik heb dus een Skyteam PBR gekocht, nieuw en heeft nu 150km op de teller.

Wij hebben in onze school een fietsenkelder en om eruit te gaan moet je op een redelijk steile helling. Dusja ik start m'n pbr, niets aan de hand, laat 'm wa toeren maken zodat ie wa opwarmt. Ik sta in eerste en wil aanzetten om op de helling te gaan, opeens in het midden van de helling gaat ie trager en trager ookal geef ik volgas, en dan opeens valt ie stil midden op de helling. Super gevaarlijk omdak geen controle meer had aan het stuur omdat ik naar achter "geduwd" werd (door zwaartekracht).

Daarna wil hij nie meer starten, we zetten choke aan en dan start ie toch terug. Maar nu wil ik toch weten WANNEER en HOE je choke moet gebruiken. Er zijn twee standen op (R en S). Nu weet ik niet of hij nog aan staat of niet want ik heb gehoord dat als je 'm aan laat staan dat je motor kan verzuipen. In welke stand staat hij AAN?

Alle hulp is welkom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Choke vol opzetten bij een koude start en zodra hij een 10-tal seconden loopt kan u die al naar half zetten en zo houden tot de motor een paar kilometer heeft gedaan.

Toegevoegd na 49 minuten:
Op de afbeelding is A de normale positie en B de choke vol op om te starten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja juist maar welke stand is open? Er staat allen R en S stand bij de choke hendel.. Ik weet niet waarvoor die staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
R staat voor ralenti en S voor start.
Op deze link kan u een Engelstalige handleiding downloaden.
http://ebookbrowse.com/skyteam-pbr-brugermanual-pdf-d72914232
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
R zal voor RIDE (rijden) staan en niet voor ralenti wat Frans is.
De s zal start zijn, de r run of uit dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En weet je toevallig ook waarom ik stil viel tijdens de helling oprijden?