Krijg ik op het fietspad een andere boete dan op de rijbaan met scooter(geel)?

Stel ik heb een scooter met geel kenteken plaat en deze KAN 65 km/h, en ik moet in een bepaalde situatie gebruik maken van het fietspad.
Nu zegt mijn pa als je op de rijbaan rijd en je houd je aan de snelheid(45km/h), Krijg je een boete van 20 km/h te hard(exclusief correcties en dergelijke)
Maar nu beweert hij dat als je op het fietspad 30 rijd, dat be boete dan hoger is omdat de max snelheid 30 is en je scooter 35 harder KAN.

In mijn optiek zal dat dus betekenen dat als je een prima scooter hebt, die 45km/h KAN, dat je dan ook een boete krijgt omdat die scooter dan 15 te hard KAN, maar hij zegt dat ik het allemaal niet snap.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Nee, dat klopt niet. Vraag maar eens aan je vader, waarom hij dan geen boete krijgt als hij met zijn auto in de bebouwde kom rijd. Zijn auto kan 180 en je mag maar 50, dus kan hij 130km te hard rijden...

Als je op het bromfietspad moet rijden, mag je in de bebouwde kom 30km per uur met je scooter. En buiten de bebouwde kom 40km. Als jij op de rijbaan gaat rijden omdat je daar 45km mag rijden, en er ligt een bromfietspad naast krijg je waarschijnlijk een vette boete omdat je daar op dat moment niet MAG rijden.

Hoe hard je scooter KAN rijden staat er los van, behalve als deze is opgevoerd, dat is altijd strafbaar op de openbare weg.

Hieronder de link van de rijksoverheid.