Mag je zonnenbloem olie gebruiken in je scooter?

Ik gooi sinds kort zonnenbloem olie in mijn scooter. BIj de benzine. Om te kijken of ik zo de olie kan vervangen ( als die kapot gaat maak ik hem. weet ik dat ik het niet meer doen moet ) Maar mag dit? Kwam wat vage dingen tegen dat het verboden zou zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Het volgenden geldt voor automobilisten, maar zal voor scooterrijders wel ongeveer gelijk zijn.
Rijden op plantaardige olie is niet legaal, over de brandstof wordt immers geen accijns betaald. Uitkijken voor de politie dus? Dat blijkt wel mee te vallen. De politie kijkt niet in de tank om te controleren of iemand wel legale brandstof rijdt, zo laat Jelle Egas, woordvoerder van de Raad van Hoofdcommissarissen weten. ‘Als de politie toevallig iemand betrapt die een fles zonnebloemolie in zijn tank gooit, mag zij geen bekeuring uitschrijven. De overtreding valt onder de fiscale wetgeving, dat is dus iets voor de Fiod (belastingpolitie -red.) en de douane.’
Maar de politie kan wel een aantekening maken en de informatie doorgeven aan de douane. Hoewel de brandstofrebel ook voor de douane niet bang hoeft te zijn. ‘Wij controleren niet speciaal op het gebruik van plantaardige olie’, laat een woordvoerster van de douane weten. ‘Maar bij grotere verkeerscontroles kan de douane wel samples nemen van de tank.’ Als de automobilist dan betrapt wordt, riskeert hij een boete van 4,35 euro per liter.
Wie er niets voor voelt om de wet te overtreden, maar toch op plantaardige brandstof wil rijden, kan het ook op een legale manier doen. Het Nederlandse bedrijf Solar Oil Systems biedt legale puur plantaardige olie (ppo) aan. Om daarop te kunnen rijden, moet je wel eerst je motor laten ombouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is mijn minnaar weer, wil je even melden wat er mis is met mijn antwoord, ik vind minnen niet erg, als ze terecht zijn, of gemotiveerd, maar zo weet de vraagsteller nog niets, had dan in ieder geval het naar jouw mening, juiste antwoord geplaatst.