Hoe hou ik mijn brommer helemaal roestvrij?

Hoi,

Ik heb een onwijs dure brommer gehad, voor mijn verjaardag.
Hij bevat gwn heel veel chroom, me hele stuur is chroom.
En ik doe echt onwijs me best om hem mooi te houden: ik maak de wielen en onderkant schoon met water, de brommer zelf poets ik met een spons en een sopje, droog hem daarna af en dan spuit ik silliconen of vaseline spray erop maar nu meer vaselinespray want me vader zegt dat beter werkt als beschermingslaag. en altijd als het regent heb ik me zeil eroverheen, hij wordt alleen nat als ik in de regen rijdt.

Maar toch komen er gwn roestplekjes. Hoe voorkom ik dit? Want die brommer is echt zoooo mooi en heel duur en ik wil dat hij nog jaren meegaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas op met zeiltjes, daar worden ze ook weer vochtig onder. Het allerbeste is je brommer stallen in een goed geventileerde schuur of garage. Of onder een afdak. En al je nat thuis komt kun je er nog even met een oude handdoek overheen. Maar je moet er ook aan wennen dat hij niet altijd nieuw zal blijven....hoe zuinig je er ook op bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt ook aan de kwaliteit van het chroom zelf.
Het ene onderdeel kan soms beter verchroomd zijn dan het andere.
En dan hoeft het maar een druppel water te zien en er staat al roest op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar wij wonen hier zoo dat we gwn geen schuur of berging kunnen hebben dus het moet wel met een zeil , en ja ze worden er vochtig onder maar het is beter dan helemaal zonder zeil in de regen te zetten en in de zomer in de felle zon is ook weer niet goed
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Mijn moeder zei altijd in de autowax zetten. Turtle wax.

Het beste antwoord

Het chroom kun je enigszins beschermen met fietsolie. Dit moet je dun opbrengen en uitwrijven zodat het niet in je kleding komt. De ervaring leert mij dat veel roestvorming van binnenuit het staal komt en uiteindelijk dwars door jouw bling bling chroom gaat. Je kan het proces ook vertragen door blanke tectyl op je chroom te spuiten. Zorg er in dit geval voor dat de ondergrond vetvrij is en laat het goed drogen.

Ik ben van mening dat je goed met je brommer bezig bent zoals je het beschrijft.

Kijk alsjeblieft uit met de z.g. Multi spray. Als dit in je remsysteem (trommel- of schijfrem) komt dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje

Andere antwoorden (1)

in olieen met olie met zo min mogelijk zuur,ga niet poetsen met belgom,comadand of iets in die richting wand dat versneld het roestproces!
begrijp wel als jij er mee in de regen rijd zal het gaan roesten mijn zundapps en kreidlers zien ook alleen mooi weer en maak ik ook elke week schoon en beginnen ook te roesten als ik het niet in de olie hou mvg rick