Hoe haal je als scooterrijder zo sociaal mogelijk fietsers in op een smal fietspad?

Hoi, ik ben een vrouw van 34 en heb een (snor) scooter gekocht om naar mijn werk te gaan. Heb mijn autorijbewijs maar ben wel beginnend scooterrijder. Na goed oefenen durf ik nu te zeggen dat ik geen gevaar op de weg ben met mijn scooter dus durf ik de rit naar mijn werk wel aan. Het punt is echter dat ik dan een stuk over een smal fietspad moet. Ik wil zo min mogelijk overlast veroorzaken en heb er een hekel aan om door de fietsers als een 'vervelende scooterrijder' te worden gezien. Nu is mijn vraag dus hoe ik zo netjes mogelijk fietsers inhaal op dit smalle stuk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Carscho, ik fiets zelf ook graag, vandaar :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dankjewel voor je +je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha ik las Asociaal... Na de uitleg viel het welbekende kwartje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Carscho, jij zegt: Gelukkig ben jij èèn van de scooterrijders, die rekening houdt met de fietsers ! Weet je eigenlijk wel hoe irritant fietsers (kunnen) zijn? - Niet recht kunnen fietsen en steeds naar links en naar rechts uitwijken wat het inhalen gevaarlijk maakt.
- Met zijn drieën naast elkaar fietsen en als je ze een toeter geeft, heel sloom aan de kant gaan.
- Wielrenners die denken dat het hele fietspad voor hun alleen is. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, Danny, je hebt helemaal gelijk! En zo'n irritante wielrenner ga ik mooi van z'n sokken rijden hè, met mijn scooter (grapje).
Elke weggebruiker kan irritant zijn, of je nu op de fiets zit of loopt of wat dan ook. En wat denk je van scootmobiels. Maar een betere wereld begint bij jezelf, toch? :)

Antwoorden (4)

Door ruim van te voren te claxoneren, maar niet te vroeg, te lang of te vaak, want dat irriteert dan weer. Vervolgens, als er ruimte is gemaakt, rustig, het liefst door wat gas terug te nemen, voorbij tuffen.
Dat lijkt mij voor de fietsers zeer vriendelijk.

Verder is het natuurlijk niet helemaal uw probleem, dat men zich ergert aan medeweggebruikers, zeker niet als u zich netjes gedraagt! Dat stuk zou ik daarom maar even van uw afwuiven!

Veel rijplezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey, bedankt :) Het is inderdaad niet helemaal mijn probleem maar wil me wel zo netjes mogelijk gedragen in het verkeer. Vandaar ook deze vraag. Wanneer ik mijn best ervoor doe om zo galant mogelijk te zijn in het verkeer met zo min mogelijk overlast voor beide partijen, is degene die zich aan mij ergert een zeurneus, haha!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@carscho: dank, ik snap m ook niet. misschien heb ik een minnaar?
@mientje7878: that's the spirit!
Soms zijn snorscooters pas op het laatste moment te horen. Door de breedte van de gemiddelde scooter moet je dan als fietser plotseling helemaal naar rechts uitwijken, waar soms geen mogelijkheid voor is.
Probeer in ieder geval op een beschaafde manier enkele meters voordat je een fietser passeert dit duidelijk te maken door te claxoneren. (dus niet zo hard, dat men van schrik van de fiets valt. Als je ziet dat de fietsers achter elkaar gaan rijden en naar rechts gaan, passeer dan rustig en verhoog daarna pas eventueel je snelheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Controleer eerst of het fietspad niet te smal is om voorbij te steken. Als dat zo is pas je gewoon je snelheid aan en blijf je achter de fieters rijden.
2. Is het wel mogelijk om voorbij te steken geef dan een visueel of akoestisch signaal (al zal dat eerste bij fietsers weinig zin hebben) dat je er bent en hou zolang voldoende afstand (zo zullen de meeste fietsers je niet als vervelende scooterrijder ervaren). Geef de fietsers dan ook ruim voldoende tijd om een beetje plaats te maken en als reactie uitblijft wacht dan gewoon lang genoeg voor je je signaal herhaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hierboven genoemde opties zijn allemaal goed. Omdat het vooral om het ritje naar je werk gaat zou je ook nog eens op de website van de gemeente waar je woont (en als dat een andere is ook daar waar je werkt) kunnen kijken wat de regels zijn van bromfietsers binnen de bebouwde kom.

In veel gemeenten mag je binnen de bebouwde kom als brommer- en scooterrijder gewoon op de rijbaan. Zeker bij drukke en/of smalle fietspaden is het soms echt slalommen. Het is dan veiliger om gewoon op de rijbaan te rijden.