Kijk als eerste en vooral of het chassisnummer klopt en of er misschien me gerommeld is.
Is de scooter misschien gestolen?
Daar wil je niet aan beginnen.

Pas hierna kan je naar andere dingen kijken zoals technische gesteldheid.
Doet alles het goed, is de electronica in orde, zitten er grote schades op die wijzen op een (zwaar) ongeluk in het verleden (verbogen frame)?

Kijk dus eerst of de scooter eerlijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar , wanneer is de de scooter gekocht ! Aankoop bon ,factuur nog aanwezig . De km stand ? Klopt dat is er een service historie dus bonnen waaruit blijkt of er onderhoud aan gedaan is . Dan check of de brommer geen schade heeft gehad die niet goed gemaakt is (of kan worden) vraag z'n verzekering's papieren daarna pas en kijk of het verhaal klopt aan de hand van data enz . Dan natuurlijk het frame , nr motor nr enz ook of dat nog origineel is . Dan even rijden , voel of de scooter niet scheef trekt , dan goed remmen en weer optrekken moet vlot zonder inhouden of rook gaan of rare trillingen of geluiden of rammels , ook bij gas los uitrijden goed voelen of het rijwiel gedeelte goed loopt . Geen slag in velg enz . Vraag als je er zelf niet zo veel van af weet of verkoper bezwaar heeft tegen een aanschaf keuring (bij de zaak die jij uitzoekt ) of zeg zo stom mogelijk dat je pa die bij de politie zit ook nog even wil kijken . :) schrijf nr's op of maak een foto , en vraag aan het politie bureau of dit wel klopt . Kijk goed naar slijtage banden , elektra is de accu nog oké alle verlichting werkt dat nog prima ? Zet m op standaard en laat m lopen en kijk naar achter wiel geen slag ? Voorwiel met je hand een zet geven . Let op voor dat hem koopt of je de verzekering niet te duur vind . Viertaktmotor is goedkoper in gebruik dan 2 takt en stinkt minder . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar koop je de scooter?
Hieronder vindt je de twee meest gangbare manieren om een gebruikte scooter te kopen.
We geven tips waar je op moet letten.
Bij een dealer of autobedrijf.

Waar moet u op letten?
Het is moeilijk om te achterhalen wanneer het om een gestolen scooter gaat.
De eigenschappen kunnen veranderd zijn.
Bijvoorbeeld: het kenteken en de papieren zijn overgeplaatst naar een gestolen scooter.
Papieren kunnen vervalst zijn of door bedrog verkregen, enzovoort.
Maar er zijn altijd tekenen waarop je kunt letten.

Vraag voor de zekerheid om een geldig identiteitsbewijs
Bijvoorbeeld een rijbewijs of paspoort en controleer of de naam op met het geldige identiteitsbewijs overeenkomt.

Verzekering
Vraag naar de verzekering van de scooter.
Als het om een gestolen scooter gaat, zal de verkoper ook geen verzekering kunnen laten zien.

Is de scooter volledig afbetaald?
Een scooter die gekocht is met een lening blijft eigendom van de geldverstrekker totdat de lening volledig is afbetaald!
Wanneer je een scooter koopt die nog niet is afbetaald, heeft ook de geldlener de mogelijkheid om de scooter op te eisen.

Mechanische staat en veiligheid.
Bekijk de scooter in daglicht.
Maak een proefritje.
heb je zelf geen verstand van scooters?
Neem dan iemand mee die dat wel heeft.

Als een scooter betrokken is geweest bij een ongeval, dan kan de scooter onveilig zijn.
Soms worden twee schadescooters in elkaar gezet tot één scooter.
Zo'n scooter is altijd onveilig!

Wij raden je aan, voordat je besluit een tweedehands scooter te kopen, een soort keuring bij een dealer te laten verrichten.

Voorvork
Als de scooter een ongeluk heeft gehad is de voorvork krom of verzet.
Soms kun je dit gemakkelijk zien maar soms ook niet.
Kijk of de voorpoten krom zijn of scheurtjes hebben.

Om de stevigheid van de voorvork te kontroleren kun je de voorband tussen je benen zetten, en proberen te sturen.
Voel je dat je het stuur toch kan bewegen ondanks dat je voorband klemt, dan klopt er iets niet.
Een beetje ruimte hierop heeft zowat elke scooter maar teveel ruimte heeft als gevolg dat de scooter erg zweverig gaat sturen en het voelt of je stuur niet direct op jouw stuurbeweging reageert.
Mocht de scooter die wilt kopen hier ook last van hebben, moet je rekenen op de kosten van de vervanging van de voorvering.

Let ook op de ruimte tussen de voorvering en frame.
Dit kun je zelf verhelpen, maar kijk er toch maar even naar omdat je het altijd als afding argument kunt gebruiken.