Als opnemer is er een initiator waar een schijfje in draait.
Die initiator heeft een ledlampje als zender en een lichtgevoelige ontvanger waartussen een een rond schijfje maar met openingen draait en op die manier pulsen opwekt die natuurlijk evenredig zijn met het toerental.
Die impulsen worden doorgegeven en verwerkt door een elektronisch circuit welke die omezet in een bruikbaar signaal voor de uitlezing.