Is in Spanje het AM-rijbewijs verplicht voor de brommer?

Het gaat om mijn broertje die 16 is en het AM-rijbewijs voor de brommer gaat halen. Nu is de vraag, is dit rijbewijs in Spanje verplicht te hebben om op een brommer te mogen rijden, of is alleen de 16-jarige leeftijd genoeg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Ja.
De leeftijd van 16 jaar op zich is niet voldoende om daar brommer te mogen rijden.

Door het enige jaren geleden geharmoniseerd zijn van regelgeving moet de berijder van een bromfiets (cq bromscooter) onder de 50 cc ook in Spanje een rijbewijs AM hebben. Een verschil is voorlopig nog wel dat een Spanjaard dat al op 15-jarige leeftijd kan behalen (tot 2009 is het minimum daar zelfs 14 jaar geweest); voor ons is de leeftijdseis ook dáár: 16 jaar.

Overigens: bromscooter-verhuurbedrijven kunnen aanvullende ervarings- of leeftijdseisen stellen (en soms daaraan tegemoetkomen door in zulke gevallen premietoeslagen te vragen om de extra risico’s af te dekken).

Er zou ook een hogere leeftijdseis kunnen gelden voor het vervoer van een duopassagier.