Kan ik een scooter (die van het kenteken al afgeschreven is) weer afschrijven/ overschrijven op mijn naam? (16-)

Ik ga een scooter van een vriend overkopen om mee te rijden/ crossen langs boeren e.d. en op crossbanen en landweggetjes e.d. Maar er zit wel een kenteken op, mag ik hem dan nog steeds gewoon bij het postkantoor over laten schrijven op mijn naam ookal ben ik nog geen 16? (en dus geen certificaat?).

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 dag:
Ben langs postkantoor geweest.. miss handig nog voor anderen:
Voor overschrijven moet je 16+ zijn en als je nog geen rijbewijs hebt een ID-kaart + GBA meenemen. Onder de 16 is overschrijven niet mogelijk..

(Deze info komt van een postkantoor).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Voor het overschrijven van een bromfiets geldt een minimum leeftijd van 16 jaar. Dat betekent dus, dat als je nu geen gekentekende bromfiets op je naam kan krijgen.

eigenaar van de bromfiets zijn is trouwens wat anders, dan de bromfiets op naam hebben staan. je zou een van je ouders kunnen vragen, of ze de bromfiets op hun naam willen laten zetten. door middel van een schriftelijk contractje kan je dan vervolgens regelen, dat jij wel de eigenaar van het voertuig bent.

Zorg er vervolgens voor dat je als 16-minner, zonder rijbewijs, niet op de openbare weg komt met de brommer.

buiten de openbare weg hoeft de brommer niet verzekerd te zijn. schors de brommer dan wel. anders heb je dikke kans op een bekeuring, als rdw een register controle uitvoert.
Bronnen:
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus.. ik ga bijvoorbeeld naar het postkantoor met die brommer, de papieren en de oud eigenaar.
Kan ik hem dan wél laten overschrijven op mijn naam dat ik dan de eigenaar ben, en hem niet op de openbare weg gebruik? (En hem dan ook niet verzeker) of moet daar een 16+ er bij zijn ?
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
daar moet je 16+ voor zijn. je moet dus iemand vinden, die de brommer voor jou op zijn naam willen hebben staan. zitten risico's voor die persoon aan vast, dus niet iedereen wil dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij : als die vriend hem direct laat schorsen en van naam haalt op het postkantoor kan je hem gewoon overnemen zonder al dat gedoe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand gevonden die dat wou doen, maar me oude scooter start opeens weer! Heeft het sleutelen toch nog iets opgeleverd.. Trouwens ook naar postkantoor geweest, vraag ook even bewerkt. Groetjes en btw.. +10