Ben gevallen met bromfiets door een auto, wie draait op voor de schade?

Het was groen licht, ik reed op een fietspad met mijn brommer rechtdoor en wilde doorrijden. Een auto (die in dezelfde richting reed) wilde rechts afslagen, maar maakte geen aanstalten om te stoppen.

Hij maakte dus een manoeuvre, maar heb hem kunnen ontwijken door een noodstop te maken, maar door mijn noodstop ben ik ten val gekomen. Hij heeft geen materiële schade.Heb foto's en hij staat al met 1 wiel op het fietspad..

Heb naar de politie gebeld omdat die man lastig deed, hij wou het aanrijdingsformulier niet invullen en reageerde arrogant. Hebben dan uiteindelijk toch het aanrijdingsformulier ingevuld met de politie.

Hier is een vergelijkbaar kruispunt: http://imgur.com/NDlLw0r

=> Kan iemand zeggen of ik in fout ben, of hij? Of moet ik gewoon voor mijn eigen schade opdraaien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat ligt er aan,
voor wie was het groen voor jou of voor de ander?

Het beste antwoord

Hij is fout. Hier geldt namelijk: rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang.
(Daarnaast heb ik zelf ook precies zo'n scooter ongeluk gehad, en toen was de tegenpartij schuldig :)
Dus formulier invullen, duidelijk laten zien dat jij rechtdoor ging en de auto rechtsaf en dan zal de verzekering je schade vergoeden en dat weer van de verzekering van de tegenpartij claimen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks!
Hij heeft op het formulier ingevuld dat hij stilstond... Maarja wie gelooft nu dat ik noodgedwongen moest stoppen en daardoor ten val kwam omdat er een auto stilstond?... pffff

Andere antwoorden (1)

-Het is slecht dat je verkeersregels niet weet, want net wat bovenstaande persoon zegt : rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Als je gaat scooter rijden moet je natuurlijk wel op de hoogte zijn van deze regels.

-Je zegt dat je met je brommer daar reed. Een bromfiets hoort op de rijbaan te rijden en niet op het snorfietspad.
Zoek dus even goed uit of jij zelf wel de juiste plaats op de weg had!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste, alvast bedankt voor je antwoord. Het lijkt me nochtans hypocriet om jezelf "Fietser12' te noemen maar zelf niet volledig op de hoogte te zijn van de actuele wetgeving in België. Aangezien deze site 'goeievraag.BE' en niet 'goeievraag.NL' heet, gaat het dus wel degelijk over België... Ik zal het toch even voor je verduidelijken als je nog eens een vraag wenst te beantwoorden... => Een brommer MOET op het fietspad rijden indien de snelheid 70km/u is op de rijbaan (voor de auto's dus)
=> een brommer MAG op het fietspad rijden indien de snelheid voor de auto's 50km/u is. In casu reed ik op het fietspad waar de snelheid op de weg 50 km/u is. Ik MAG op het fietspad rijden. Als jij nu afvraagt waarom ik nu niet op de weg reed, wel op dezelfde (drukke!) baan was de snelheid daarvoor 70 km/u. Ik ga me niet snel even op de weg gooien van een drukke baan puur omdat ik op de weg zou MOGEN rijden! Ik blijf dus natuurlijk op het fietspad rijden. Daarnaast is het redelijk logisch af te leiden dat ik reeds op de hoogte was van deze wetgeving aangezien ik de politie heb gebeld, deze zijn dan ook gekomen en hebben dit ook vastgesteld. Dus uiteraard mag dit. Daarbij ben ik ook redelijk zeker (maar nog geen 100 procent) van mijn voorrang, maar omdat ik het niet zeker wist stel ik deze vraag toch maar. Waarom? Omdat deze site hiervoor dient. Dus indien u nog eens een nieuwe nickname verzint en deze dan nog "Fietser" noemt en dan nog (fout!) te 'constateren' dat brommers niet op de baan mogen rijden, gelieve dan eerst de wegcode nog eens onder handen te nemen. Nemo censetur ignoreer legem. Bedankt voor uw moeite en nog een fijn weekend.