Hoe repareer je een vastgelopen buitenboordmotor?

Goedemorgen,

Een maatje van me heeft een Suzuki 4PK 4-takt buitenboordmotor. Hij is een paar dagen wezen varen waarbij er niet op het oliepijl is gelet. Gevolg daarvan is dat de motor zonder olie is komen te staan. Tijdens het varen stopte de motor ermee en was er geen beweging meer in te krijgen.

Nu heb ik zelf behoorlijk wat verstand van 2-takt motoren, maar 4-takt is voor mij (nog) onbekend terrein. Kan iemand mij vertellen hoe ik het best te werk kan gaan?

Ik heb de bougie uit het blok gehaald en de zuiger zit nagenoeg op het bovenste dode punt. Ik kan de cilinderwand dus niet zien. In versnelling zetten en aan de schroef draaien doet ook niets.

Ik hoor het graag.
Bij voorbaat dank,
Robin

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Boten
5.4K

Antwoorden (2)

Normaal gesproken haal je de cilinderkop er af en het carter eronderuit. Vervolgens haal je de drijfstang-kap los zodat de zuiger er naar boven toe uitgedrukt kan worden. Bij een vastgelopen motor kan hij wel flink vastzitten (beetje geweld gebruiken). daarna kun je beoordelen wat de schade is, en wat dus eventueel vervangen moet worden.
Succes!!
3 jaar geleden
De kans is groot dat het big-end van de drijfstang is vastgelopen. Meestal is er met de cilinderwand en zuiger niets aan de hand. Er ziet niets anders op dan de motor geheel te demonteren. Het beste kan je eerst alles demonteren wat aan de motor hangt zoals de carburateur, vliegwiel, ontsteking etc.
Het blokje zit met bouten vast op de onderbak en het staartstuk. Als je die los hebt kan je het blokje in zijn ge heel van de rest scheiden. Daarna kunnen de kop en de onderkant van het carter worden gedemonteerd. Dan kan de drijfstangkap losgemaakt worden.