Voor het leren besturen van een auto neem je rijlessen. Maar waar haal je je vaarbewijs (kleinere boot) en wat moet je er voor kunnen / leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten

Antwoorden (3)

Bij de Volksuniversiteit worden deze cursussen gegeven. vaarbewijs 1 en vaarbewijs 2. 4 avonden duurt het.

Je leert vooral over de regels/gedrag op het water.

Toegevoegd na 2 minuten:
5 lessen zijn het....

De cursus Klein Vaarbewijs 1 is bestemd voor iedereen die met een zeil- of motorboot vaart. Om veilig en ontspannen van de Nederlandse wateren gebruik te kunnen maken, is het noodzakelijk om de verkeersregels op het water te kennen. Aan de orde komen onder andere: reglementen, wetgeving, vaarregels, bruggen en sluizen, met een motorboot manoeuvreren en weerkunde. De cursus kan dienen als voorbereiding op het landelijke examen Klein Vaarbewijs 1.
Examenkosten ongeveer € 70,00. Vervolgcursus: VB1A (voor ruime binnenwateren).
Voor meer info: www.watersportplaatjes.nl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wordt er ook nog 'in de praktijk' geoefend? Of is het na wat theorie genoeg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, begrijp ik goed dat je met het volgen van de cursus nog niet je vaarbewijs - met examen - hebt gehaald aan de Volksuni? De volksuniversiteit zorgt dus niet voor het examen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen theorie, hier op de Volksuni. Je volt er de cursus en dan moet je zelf (volgens mij op internet?) het examen doen.
Voor het varen met een boot kleiner dan 15 meter heb je geen vaarbewijs nodig, tenzij de boot sneller kan dan 20 km/u (je hebt dus voor een jetski ook een vaarbewijs nodig)Verder zijn er verschillende soorten vaarbewijzen waar je verschillende kennis voor moet op doen, het verschil zit vooral in het gebied waar je wil varen, alleen binnenwateren, of ook op de grote meren en op zee.
Voor meer informatie over waar je een cursus voor je vaarbewijs kan volgen zou ik eens langs de ANWB site gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook een cursus doen online, via vaarbewijzen.nl
Dat is van vaarschool Albatros. De lessen gaan over alle dingen die je moet weten voor het vaarbewijs 1 en/of 2.
Je kunt een jaar lang inloggen en op je eigen manier/tempo leren en daarna zelf je examen aanvragen op een heleboel verschillende plaatsen in NL. Ook kun je een snelcursus doen (in één dag) of een cursus van meerdere dagen.