Mag de waterpolitie je boot in nemen wanneer deze te hard gaat en je geen vaarbewijs hebt ?

Toegevoegd na 15 uur:
het gaat om een rubberbootje die ongeveer 30 kan halen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk.
Of dacht jij dat je op het water ongestraft de
crimineel kan uithangen?

Antwoorden (2)

ja, natuurlijk.
vergelijk het met een auto en je rijbewijs: dat kan ook levensgevaarlijk zijn, als iemand daar zonder rijbewijs achter het stuur zit.

Toegevoegd na 9 minuten:
het is ook afhankelijk van je leeftijd en misschien ook of het al vaker gebeurd is...

Boetes op het water in 2012

Boetes voor het varen zonder vaarbewijs in 2012 wederom fors verhoogd. Niet alleen de bestuurder van een snelle boot die even denkt, dat kan nog wel zonder vaarbewijs, riskeert een boete van maar liefst 500 euro. Ook de schipper van de zeilboot of de surfer moet oppassen deze riskeert namelijk een boete van 220 euro indien deze vaart waar het niet mag. Het wordt dus nu ook interessant voor de zeilers onder ons om het vaarbewijs te halen.

Strafvorderingen en overtredingen

Heb je weleens een sanctie van het Centraal Justitieel Incasso Bureau ontvangen wegens een overtreding op de weg? En, schrok je van de hoogte van het bedrag?

Als je overtredingen op het water maakt, weet dan één ding zeker: van deze boetes schrik je nog veel harder. Iedereen die de waterregels overtreedt, kan forse sancties tegemoet zien. Een aantal categorieën van overtredingen op het water worden extra zwaar bestraft.

Toegevoegd na 17 uur:
Leeftijdseisen voor het varen met schepen, waaronder jachten en andere boten, op de binnenwateren

Jonger dan 12 jaar: altijd verboden om een gemotoriseerd schip te besturen. Zeilen, kanoën, roeien en waterfietsen met een vaartuig van maximaal 7 meter lengte is wel toegestaan.
Vanaf 12 jaar kan een klein schip, met een lengte tot 7 meter en een snelheid op de motor tot 13 km/u bestuurd worden.
Vanaf 16 jaar mag men een schip van 7 meter tot 15 meter lang, dat op de motor niet sneller kan varen dan 20 km/u besturen.
Vanaf 18 jaar mag ook een snelle motorboot bestuurd worden als men in het bezit is van een vaarbewijs.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vaarbewijs

De spelregels in het plassengebied zijn sinds dit seizoen aanzienlijk aangescherpt. “We hebben vorig jaar veel last gehad van kleine rubberbootjes met buitenboordmotor die veel te snel varen. Opvallend genoeg zijn dit vooral jongeren. Bij een eerste overtreding riskeert men een boete van 85 euro, bij een tweede overtreding wordt de motor in beslag genomen. We moeten wel om de veiligheid op het water te waarborgen,” meent Jan. Zowel Jan als Cor hebben oog voor detail. Er ontgaat hen vrijwel niets.

http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=2294274

het is van meerdere factoren afhankelijk: leeftijd, boot, snelheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
richtlijn van het openbaar ministerie is om de boot bij de derde geconstateerde overtreding van varen zonder vaarbewijs in beslag te nemen.

verder krijg je gelijk bij de eerste constatering natuurlijk al flinke flippen ( boetes) en die liegen er al niet om.