Is het toegestaan een boot vrij aan te meren in een plas?

Ik wil graag een kleine zeilboot op de gGaasperplas aanmeren, doch niet in het kleine zeilhaventje. Is er een reglement dat aangeeft dat zulks niet mag?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Boten
2.5K

Antwoorden (1)

De Noorder IJ Plas, de Gaasperplas, het Kinselmeer en de Groote Braak behoren tot de binnenwateren van Amsterdam.
De Gaasperplas is een kunstmatige recreatieplas, ontstaan door zandwinning en is nu hoofdzakelijk een recreatiegebied aan de zuidrand van Amsterdam-Zuidoost. Het water is tot 35 meter diep. Wil men daar voor anker gaan dan heeft men een ankertouw nodig met een lengte van minstens 175meter. Het benodigde ankergewicht is afhankelijk van de bootlengte, de constructie van het zeilvaartuig en de bodem van het vaargebied.

Men mag in Amsterdam een pleziervaartuig alleen aanmeren aan aanmeermiddelen die aangebracht zijn door de gemeente. Dat kunnen zijn haalkommen, bolders of ringen. Men mag alleen deze voorzieningen gebruiken om de boot vast te maken. Aanmeren aan parkeerhekjes, lantaarnpalen, bomen en brugleuningen is niet toegestaan. Aanmeren bij een drenkelingentrap of aan een drenkelingentouw, of aan zitbankjes, bomen of lantaarnpalen is niet toegestaan.

Voor de de Gaasperplas gelden de Aanmeerregels Amsterdam die er geen twijfel over laten bestaan dat aanmeren op de Gaasperplas niet is toegestaan.