Boot gekocht, echter is nergens bouwjaar of merk te vinden. Dit is wel nodig voor verzekering.Wat nu?

We hebben een boot gekocht. Echter is nergens een merknaam van de boot of een bouwjaar te vinden. Overal op en in de boot gezocht naar een plaatje of ingravering met deze gegevens maar tevergeefs. Nu wil geen enkele verzekering ons accepteren. Weet iemand toevallig welk merk onze boot is of hoe we nu verder moeten in onze zoektocht? wat nu te doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Boten
7.3K
Inekez1
3 jaar geleden
Even contact opnemen met de verkoper? Die zal m toch zelf ook ergens verzekerd en geregistreerd hebben gehad en de gegevens wel hebben?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De min op het antwoord is van mij. Als je de link van de RDW aanklikt zie je meteen al dat alleen snelle motorboten (boten die sneller kunnen varen dan 20 km/u) geregistreerd moeten worden. Dus niet ieder pleziervaartuig dat gebruikmaakt van de Nederlandse wateren. Als je naar de foto kijkt zie je ook geen registratienummer op de boot staan. Hij valt dus waarschijnlijk niet onder de categorie snelle motorboten en is derhalve niet geregistreerd bij de RDW en die zal dus ook geen inlichtingen kunnen verstrekken.

Antwoorden (1)

Volgens https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/vaartuigen/nieuw-of-gebruikt-vaartuig moet ieder pleziervaartuig dat gebruikmaakt van de Nederlandse binnenwateren geregistreerd zijn bij de RDW. Als de boot tweedehands is gekocht, zou je dit registratiebewijs van de verkoper hebben moeten ontvangen. Daar zullen de gegevens op vermeld zijn. Bij de verkoop moet het vaartuig op jouw naam zijn geschreven.

Heb je van de verkoper geen registratiebewijs ontvangen en is dit ook niet meer mogelijk, dan moet je de boot zelf bij de RDW laten registreren. Mogelijk kan de RDW je dan helpen bij het terugvinden van de ontbrekende gegevens.