Hoe lang ben je met een stoomboot onderweg van Spanje naar Nederland?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Boten
19.7K
tinus1969
6 jaar geleden
Schatting: een stoomboot haalt zo'n 10 knopen (18 km/uur); De afstand van Vigo (NW Spanje) naar Amsterdam is in vogelvlucht zo'n 1500 km, over zee wat langer. Een vaartijd van 100 uur (4-5 dagen) lijkt me dan een aardige indicatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er waren in het begin van de twintigste eeuw al stoomboten die een vaart hadden van 40knopen.
10 knopen is exact 18.53km/uur
tinus1969
6 jaar geleden
@JoanDarc, ik heb bv even gekeken naar de snelheid van konvooien tijdens WO2. 10 knopen was blijkbaar normaal. 40 knopen gedurende langere tijd is onhoudbaar; ter vergelijking, transatlantische oceaanstomers haalden zo'n 25 knopen. De vraag is of dit echte stoomboten zijn, aangezien de meeste stoomturbines hadden. https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Riband#List_of_record_breakers
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In konvooi varen is een heel andere discipline
tinus1969
6 jaar geleden
@JoanDArc, Ik wil je wel lastig vallen met de links, maar die konvooien voeren zo snel als mogelijk (er waren dus ook snelle en trage konvooien, schepen werden gekoppeld op basis van hun maximumsnelheid; snelle passagiersschepen voeren niet in konvooien om ze niet onnodig af te remmen). Een stoomboot is namelijk sneller dan een onderzeeër, en kan dus domweg op snelheid wegvluchten.

Het beste antwoord

Er zijn geen stoomboten meer, maar vanuit de Spaanse haven Riva a Coruña zou de RMS Lusitania er in 1907 ongeveer 2,5 tot drie dagen over gedaan hebben.

Toegevoegd na 28 minuten:
Het RMS, één van de snelste stoomschepen van dat moment liep iets minder dan 25knopen ofwel ongeveer 45km per uur.
Een knoop is een zeemijl. De vaart van een schip is dan precies 1,852km/uur

Reken je de afstand van de Spaanse haven naar een Nederlandse haven op ongeveer 1500km dan was de vaartijd ongeveer 2,5 tot drie dagen. De vaartijd is afhankelijk van het aantal zeemijlen dat een schip per uur voer. Er wordt nooit de hele reis op volle kracht gevaren.

Toegevoegd na 48 minuten:
Sinterklaas komt vanaf 1850 met de stoomboot naar Nederland. Dat kan toentertijd het stoomschip Artic geweest zijn. Zij kwam in oktober 1850 in de vaart en kon een maximum vaart van 12 knopen, ongeveer 22km per uur varen. Dat wordt dus een vaartocht Spanje - Nederland van hooguit 3,5 dag. Als een stoomschip heel veel langer over de reis heeft gedaan, heeft zij wel erg veel tijd gebruikt om op stoom te komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De pakjesboot waarvan Sinterklaas sinds1985 meestal voet aan Nederlandse wal zet is het stoomschip Hydrograaf, was een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Koninklijke Marine, in 1910 te water gelaten
De bijnaam is "Pakjesboot 12" en kan een vaart bereiken van 10,5 knopen, dat is 19,456km/uur.
Zij kan het halen om binnen één week van Spanje naar Nederland te varen.
SimonV
6 jaar geleden
Ik dacht dat de afstand veel groter zou zijn, maar 1500 km klopt ongeveer: https://sea-distances.org/ Mooie uitgebreide sinterklaasstoombootanalyse! Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+sinds1985? leuke info voor de echte fan!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

De stoomboot gaat snel genoeg om in ongeveer 3 weken vanuit Spanje naar Nederland te komen. Het ligt er een beetje aan hoeveel wind er staat en of we wind mee of wind tegen hebben.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar die boot vaart erg langzaam, anders worden de Pietjes zeeziek ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of vertrokken vanuit de haven van Barcelona, en dan stapvoets door de Straat van Gibraltar, daarna met een flinke torn de Golf van Biskaje vermeiden en via het Nauw van Calais richting de haven van IJmuiden naar Amsterdam. Dan ben je wel een tijdje onderweg.