wanneer moet je een rif leggen in het zeil van een lemsteraak

vanaf welke windsterkte is het beter om met een kleiner zeil te zeilen (en vanaf welke windsterkte is het beter om niet meer uit te varen)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
1.2K

Het beste antwoord

Tja,
Ik doe het bij mijn boot op gevoel.
(is wel wat kleiner maar toch)
Moeten is zo een dwingende term. Je doet het als je denkt dat de wind te sterk is voor het volle zeil.
Ik ga met 5 op een rif weg. Maar andere zie ik al op 4 gaan en weer anderen niet met 5 maar pas op een dikke 6.

Liever gereefd weg dan tot ontdekking komen dat je te veel zeil heb staan.
Die rif heb je er zo weer af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het erg hard waait, is het handig om een rif in het zeil te doen zodat je niet om/uit koers kan waaien. Ik weet niet bij welke windkracht dit precies het advies is, maar als je merkt dat je wel érg langzaam gaat moet je hem eruit halen :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet meer durft met vol zeil te varen, is het tijd om te riffen...