hoe gaat een reisvoorbereiding op een cruiseschip in zijn werk?

En welke instrumenten voor navigatie gebruikt hij hiervoor en tijdens de reis?

Toegevoegd na 10 minuten:
Welke instrumenten houd hij dan in de gaten om het traject dat hij moet varen goed af te leggen:-)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Om de vaarroute te plannen wordt op (cruise-)schepen ECDIS gebruikt. ECDIS toont de GPS-positie van het schip op een elektronische zeekaart. Eigenlijk is ECDIS een grote 'TomTom', speciaal voor de zeevaart. Hier is een filmpje waar je kunt zien hoe een ECDIS-beeldscherm er uitziet:

De reisvoorbereiding begint met een bezoek van de gezagvoerder aan het kantoor van de rederij om de reis en route te bespreken. Dan volgt aan boord de controle van de communicatie- navigatieapparatuur. Cruiseschepen varen over het algemeen ’s nachts dus ook de radar dient optimaal te functioneren Controleren op aanwezigheid van bijgehouden benodigde zeekaarten Grote hoeveelheden brandstof worden getankt, dat is een enorm gecoördineerd proces gelet op de veiligheid en milieubescherming. Van de motor- en controle kamer moet een back-up gemaakt worden van alle systemen en de milieu-efficiëntie Controleren of aan alle veiligheidsvoorschriften is voldaan inzake veiligheid en gezondheid van de cruise-gasten. Reddings- en meldingssystemen testen Controleren of de begeleiding in noodgevallen duidelijk is aangegeven en wie van de bemanning voor begeleiding verantwoordelijk is bij schipverlaten Water-, voedsel- en het afvalbeheer en hun systeem controleren Dit alles doen de daartoe aangewezen bemanningsleden, meestal onder toezicht van de stuurlieden. De bootsman, indien aanwezig controleert de dekbemanning. De eerste stuurman doet verslag aan de gezagvoerder. De haven uitvaren en aanlopen zal meestal gebeuren door de gezagvoerder ( traditie) met behulp van het radarwalstation. In een vorig antwoord is al aangegeven dat de stuurlieden de nav.instrumenten bedienen en aflezen tijdens de vaartocht en de nodige aanvullende navigatiewerkzaamheden verrichten. De cruiseschepen van de HAL gebruiken allemaal het ECDIS-systeem. Het systeem brengt veel navigatiemiddelen samen. Het combineert ook de radars met elektronische zeekaarten en positiebepalingen. Men kan op één scherm alles aflezen en dmv dit ene systeem het schip navigeren. Met een paar knopjes op een toetsenbord kan het schip bediend worden, zoals rondtorn maken, acteruitslaan en de snelheid minderen. Door de dekbemanning wordt wacht gelopen en uitkijk gehouden. Ondanks alle moderne apparatuur is het toch zaak met het blote oog te controleren welke scheepsbewegingen er rondom het cruiseschip plaatsvinden. Dit alles is de taak van de stuurlieden en wtk’s (samen de huidige Marof's) en dekbemanning, afhankelijk van hun rang.De gezagvoerder houdt regelmatig contact met de rederij en pleegt geregeld overleg met de 1ste stuurman en de Hwtk. De overige tijd rust de kapitein en houdt (sociaal) contact met de cruisepassagiers.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100