Wat bedoelt men met bakboord , in de scheepvaart

Extra uitleg: stuurboord zegt me dan wel weer wat...

Toegevoegd na 1 minuut:
? vraagteken!! (sorry)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
1.8K
AWM
14 jaar geleden
Is dit een serieuze vraag?????
Antoni
14 jaar geleden
Heb je wel eens gehoord van woordenboeken? Die kan je zelfs op internet vinden: www.vandale.nl http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=bakboord
Antoni
14 jaar geleden
Een ezelsbruggetje om het verschil tussen stuurboord en bakboord voor altijd te onthouden: Zowel in stuuRboord als in Rechts zit een R. Dus bakboord is links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het geen verkeerde vraag hoor... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook niet, bijna alles is te vinden in het woordenboek en op google, maar even een extra aanvulling en leren we allemaal weer. Als we dit eerst allemaal gaan doen kan GV wel stoppen met de site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies,,, goed gesproken Lora!
Antoni
14 jaar geleden
De betekenis van een woord kan makkelijk in een woordenboek worden opgezocht. De vraagsteller vraagt niet om méér dan de betekenis van een woord. Vragen die een uitgebreider antwoord kunnen krijgen, zijn hier natuurlijk altijd welkom!

Het beste antwoord

Bakboord is de linkerzijde van een schip, en stuurboord is de rechterzijde, gezien in de normale vaarrichting (naar de boeg toe gekeken). Voor een roeier, die achterstevoren in de boot zit, zijn links en rechts namelijk omgekeerd, maar bakboord en stuurboord blijven altijd hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dat wist ik niet van die roeiers . +1

Andere antwoorden (5)

Stuurboord, bakboord
Aan boord van schepen, is bakboord de linkerkant, als je in het vaartuig naar de voorkant (boeg) kijkt. De andere kant is stuurboord. Hierdoor vermijdt men verwarring.

Bij 2 schepen onderling. de voorrangsregeling wordt bepaald door de plaats van de obstakels. Wordt de engte veroorzaakt door een opstakel van het vaarwater of door een vernauwing aan beide oervers. Als het obstake laan 1 kant van het vaarwater is wacht het schip met het obstakel aan zijn stuurboordkant. Het tegemoetkomende schip dat aan zijn kant geen het water geen obstakel heeft mag doorvaren.

Toegevoegd na 1 minuut:
obstake laan = obstakel aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En we hebben weer een minner in ons midden.... +1 Lora!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja mijn man heeft zijn vaarbewijs. dank allemaal
De woorden komen waarschijnlijk uit het Oudnoors, de taal die door de Vikingen werd gesproken. Zij stuurden [stýri = stuur] hun overnaadse houten schepen met een roeiriem die altijd aan het rechterboord [borða = plank] was bevestigd. Dat was dus stuurboord. De roerganger, die de riem met beide handen vasthield, stond met zijn rug [bak] naar het linkerboord van het schip, en dat was dus bakboord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het duidelijk wat bakboord is, maar ik heb nog wel een ezelsbruggetje ;)!
StuuRboord is rechts, daar zit een R in.
Bakboord is links, want daar zit geen R in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad de linkerboord (met je neus naar de punt van het schip). Die vraag is ook pas gesteld bij Next Question (in de nrc next van 16 november). Helaas heb ik geen online bron, maar voor de naam zijn verschillende verklaringen, bv dat het de plaats was waar de kombuis zat (waar dus gebakken werd), het bord met eten (bak) stond aan de linkerkant, de stuurman stond met harde wind met zijn rug (baec = rug) naar de linkerkant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Linkerzijde van het schip, kijkend in de richting van het voorschip; navigatielicht: rood. De begrippen bakboord en stuurboord worden alleen voor de linker en rechterzijde van een boot gebruikt en niet voor het links of rechts van vaarwater.
Men denkt dat de benaming stamt uit de tijd dat gestuurd werd met een roerspaan (roeispaan) welke aan de rechterkant van het schip zat. Dat was dus STUURboord. Je stond dan met de rug, oud middennederlands: bac (Grote Van Dale), naar de linkerzijde; BAKboord. Volgens een andere verklaring zou de oorsprong liggen in de tijd dat stuurlieden, onderofficieren en roergangers ter rechterzijde in zeildoekse hutten, en de matrozen ter linkerzijde in bakken verbleven.
Als je moeite hebt om de kleuren te onthouden probeer dan een ezelsbruggetje te maken. Ikzelf ben linkshandig en heb (had) rood haar. Links dus rood.., hoe verzin je het.., maar het werkt wel!! Zuiderbuur Michel gebruikt BoLeRo: Bakboord, Links, Rood. Erg gemakkelijk vindt hij zelf.