Met welk mechanisme wordt de ophaalbrug aan de Vandammesluis in Zeebrugge bediend? Ik zie namelijk geen contragewicht.

Ik passeerde vandaag de dubbele brug (brug 4 blijkbaar?) aan de Pierre Vandammesluis in Zeebrugge. Dit is m.i. wel een vrij forse ophaalbrug. Ik zie echter geen contragewicht. Ik kan me maar moeilijk inbeelden dat zo'n brug zonder tegengewicht zou kunnen functioneren, gezien de gigantische kracht die er dan voor nodig is om ze omhoog te halen. Iemand meer info hierover of over gelijkaardige bruggen?

Toegevoegd na 51 minuten:
http://lh6.ggpht.com/_5hyF1em0ZBw/TFSnxUMM-sI/AAAAAAAAE4E/qfECfkt1Rz0/100_0204.JPG

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Zeebrugge-resclosa_mar%C3%ADtima.jpg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
1.2K

Het beste antwoord

Dit is niet echt een ophaalbrug-- mijns inziens is het een basculebrug. Hierbij zit het contragewicht in zijn geheel onder het wegdek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zit waarschijnlijk een contragewicht die je niet kan zien, of de brug is volledig afhankelijk van energie. als de Brug een contragewicht heeft die je niet zit dan zit deze aan de onderkant. Maar het zou goed kunnen dat de brug volledig op niet eigen krachten werkt.