wat voor schadelijke stoffen komen er uit een schip dat strand?

Behalve de brandstof..zit er bijvoorbeeld ook asbest in een schip?
Of zorgt het voor andere milieuverontreinigingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten

Antwoorden (2)

De meest schadelijke stoffen die uit een gestrand komen zijn de brandstof en olie.
Er is niet alleen de smeerolie maar vooral de olie die op de zuigers gespoten wordt om de reusachtige cilinders ook bovenaan te smeren.
Beide vloeistoffen zijn dunner dan water en drijven dus boven op het water.
Daardoor sluiten ze de lucht af om in het water te dringen maar bovendien worden alle zeedieren die de oppervlakte gebruiken en daardoor besmeurd worden.
Bovenop dat is er natuurlijk nog een pak rommel die uit het schip komt waarvan alle plastic de grootste boosdoener is omdat die niet afbreekt in de natuur maar uiteindelijk door golfslag en contact met andere dingen gaat breken in kleine partikels die de zeedieren dan in hun maag gaan krijgen en er uiteindelijk aan sterven omdat die niet afgebroken worden door maagsappen.
Er zijn vast nog meerdere boosdoeners maar dat waren de gevaarlijkste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Asbest zal er niet uitlopen, maar de kans is wel aanwezig dat er veel inzit.