Welke redenen zijn er waardoor de motor van een boot onvoldoende koelt?

beste mensen.
ik heb gisteren met mijn peerenboom cruiser een warmloper gehad.
er zit een oude mecedes benz motor in.
waardoor kan dit komen hij heeft het weken lang goed gedaan goed gekoeld constante 80 graden.
nu ging ik gisteren varen heb een klein uurtje niet op mijn thermo meter gekeken toen ik ging kijken zag ik dat hij over de 120 graden stond.
heb hem meteen uit gezet.
kwam heel veel rook uit de koelvloeistof bak.
toen hij eindeijk afgekoelt was ging ik in de bak kijken en er zat niet heel veel koelvloeistof in.
kan het zijn dat er te weinig koelvloeistof in zat dat hij daarom warm liep.
er zitten ook lucht gaten aan de zij kant van de boot maar die zijn afgesloten kan het ook daar aan liggen.
of heeft er iemand andere suggesties.
ik zelf heb er namelijk niet heel veel verstand van en heb deze boot pas.
met vriendelijke groet N.snoeren

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
3.9K

Antwoorden (2)

Vermoedelijk zijn de luchtgaten aan de zijkant bedoeld voor de koeling van de motor, door ze dicht te maken kan het koelsysteem van de motor de warmte niet meer kwijt en zal de motor gaan koken en de koelvloeistof er uit gooien.

Maak als eerste die gaten weer open en vul de motor opnieuw met koelvloeistof, kijk of de motor dan niet meer te warm wordt, het kan namelijk ook zijn dat er door het te warmlopen er ernstige schade is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees de vraag is goed, dit is een motor die net als een automotor gekoeld wordt met koelvloeistof en niet zoals een bb motor met water.
Ed weet dus toch niet alles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet? Ik wel en wel hele grote. De normale rivier aak wordt ook gewoon geforceerd gekoeld met lucht.
Probeer eerst te kijken of het koelwater circuleert door voorzichtig een koelwaterslang los te maken met draaiende motor.
Maar eigenlijk heb ik meer info nodig, heb je buitenboord koeling, interkoeling natte of droge uitlaat enz,,,,,