Wat is de herkomst van de naam "roerkoning" (de as van een scheepsroer)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
1.2K

Antwoorden (2)

het is idd de as van het roer , volgens mijn vader (een oude zeilschipper uit de jaren 30) is die naam gegeven om dat de as op één plaats zit (de troon)en het roer delegeert , en het roer delegeert het schip , vergelijking
schipper is de god van het schip
koning is bevelhebber volgt de orders van schipper/god
roer is kabinet en volgt de orders van roer koning
schip is het volk en volgt orders van het roer/kabinet
aansluitend kom hier de uitdrukking vandaan"schipper naast God"
zo ongeveer komt de roer koning aan zijn naam
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elke stevige vertikale paal aan boord van een schip, maar ook op andere plaatsen wordt koning genoemd. Ook de as van een kaapstander, de 'mast' van een davit en zelfs de middelste paal van een dukdalf of van een baken. Verder ook als onderdeel van een molen e.d. Behalve het feit dat deze paal het centrale punt is, waar alles om 'draait' is er geen echte verklaring voor de herkomst voorhanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Die zou er toch echt wél moeten zijn....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, maar een andere verklaring dan dat de paal het belangrijkste onderdeel van genoemde constructies is en wat dat betreft overeenkomt met de positie van de koning binnen een staat, is er geen andere verklaring voorhanden.