Waarom loopt mijn buitenboormotor alleen op de choke?

Mijn evinrude 2 takt - 4 pk uit 1977, vaart alleen met de choke open? Als ik de choke dicht doe, zoals hoort na het starten, dan slaat hij binnen 10 sec af. Ik heb de benzeneslang al doorgeblazen (schoongemaakt). Ik heb er geen verstand van & weet dus ook niet hoe ik de carburateur moet schoonmaken....Ik meng 1:50 zoals staat aangegeven op de kap van de motor. Help me alsjeblief, want ik wil nog even lekker varen met dit weer :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
24K

Antwoorden (2)

Hadden wij ook last van. Carborateur laten schoonmaken (duurde een paar uit omdat er nog meer motoren met hetzelfde probleem waren, maar was dezelfde dag klaar). Daarna liep de motor als een zonnetje (nu alweer 2 weken ongeveer dagelijks) Men gaf aan dat we de carborateur niet zelf moesten gaan schoonmaken, os precisiewerk en vaak levert het meer schade op dan dat het baat. Zullen ze deels ook zeggen omdat ze inkomen willen, maar het is vast niet helemaal gelogen.

Dus even langs de monteur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben van mening dat er een vuiltje in de hoofdsproeier zit en hierdoor gedeeltelijk verstopt is. Door de chokeklep te gebruiken wordt de luchtinlaat boven de venturie van de carburateur 'geknepen' en zal de sproeier door het ontstane vacuüm meer benzine doorlaten. Het is niet alleen een kwestie van de sproeier reinigen 'doorblazen' maar je zal je gehele carburateur moeten reinigen omdat er in de vlotterkamer nog bezinksel kan zitten en je sproeier wederom gaat verstoppen. Ook is het raadzaam om je brandstoffilter schoon te maken of te vernieuwen.
Dit alles is geen klus om zelf te doen als je er geen kaas van gegeten hebt. Bij montage en afstelling komt best nog het een en ander kijken.
Het is raadzaam om zo niet verder te varen omdat je niet de juiste benzine/lucht verhouding hebt en je motor schade kan oplopen door roetvorming.