Hoe start ik correct een Yamaha 4 pk bbmotor op?

Hoe start ik correct een yamaha 4 pk motor uit 1985 op?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ter controle omdat ik twijfel of ik de choke functie goed uitvoer.

Ik zet de motor in neutraal, draai de toevoer open en knijp in het balletje tot deze hard wordt.
Zet de knop ( rechts naar de rode knop) choke? open en begin te trekken tot de motor aanslaat.

Wanneer draai ik de choke (?) dicht? Gisteren heb ik na het opstarten niets dicht gedraaid. Vervolgens ruim een uur gevaren, toen ik even op rust stond sloeg de motor af.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
2.8K

Antwoorden (1)

De choke moet er na ongeveer 5 a 10 seconden na het starten afgehaald worden(linksom draaien) Als de carburateur goed werkt en goed afgesteld staat zal anders de motor erg slecht lopen en kan verzuipen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is de choke om precies te zijn de starter? Dus zodra de motor loopt kan ik de choke/starter/aan naar links draaien. Ik draaide er toen de motor liep en ik een stukje had gevaren aan en toen sloeg deze gelijk af.
En de tank dan: voor ik begin te knijpen draai ik de toevoer open. Verzuipt de motor niet wanneer ik de toevoer helemaal open laat staan of dat er teveel lucht bij komt. Oftewel: draai ik deze na een tijdje weer dicht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De choke moet er op gezet worden als de motor koud gestart wordt(rechtsom draaien) Het klopt dat de motor afslaat als je de choke naar rechts draait als de motor al een poosje draait, hij krijgt dan veel te weinig lucht en verzuipt.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met de toevoer van de tank opendraaien, bedoel je de schroef op de vuldop? Dat is de beluchting van de tank en die moet tijdens het varen open staan omdat er anders een vacuüm in de tank ontstaat en er geen benzine bij de motor kan komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De choke moet er op gezet worden als de motor koud gestart wordt(rechtsom draaien) Het klopt dat de motor afslaat als je de choke naar rechts draait als de motor al een poosje draait, hij krijgt dan veel te weinig lucht en verzuipt.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met de toevoer van de tank opendraaien, bedoel je de schroef op de vuldop? Dat is de beluchting van de tank en die moet tijdens het varen open staan omdat er anders een vacuüm in de tank ontstaat en er geen benzine bij de motor kan komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heb ik alles zo te lezen wel goed afgestemd. De dop heb ik open, choke naar links...wat is de rode knop?slaat dan de motor uit omdat je veiligheidkoort ook daaraan zit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is het zogenaamde man overboord koord. Als je dat er uit trekt stopt de motor.