Het woord schip impliceert dat het om een grote boot gaat, maar er is geen feitelijk verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boot is over het algemeen een vaartuig dat voor het plezier gebruikt wordt; een schip is een term voor de beroepsvaart. Leken zullen de woorden echter door elkaar gebruiken, tot ongenoegen van de echte schippers. De verschillen tussen een 'boot' en een 'schip' zijn dan ook vaak moeilijk aan te duiden, hoewel het duidelijk lijkt dat een roeiboot geen 'schip' is, wordt het anders met een onderzeeboot die altijd een 'boot' wordt genoemd. Toch wordt iemand die zijn zeilboot of motorboot een 'schip' noemt, vreemd aangekeken, zodat het verschil heel duidelijk wordt aangevoeld.

De verwarring tussen 'boot' en 'schip' is al terug te vinden in 19e eeuws Nederlands, met de invoering van de stoomboot, eerst kleine scheepjes met aan boord een stoommachine als drijvende kracht. Toen deze stoomaandrijving werd aangebracht in wat nog steeds gedeeltelijk zeilschepen waren, vervaagde het begrip en werden deze vaartuigen soms 'stoomschip' of soms 'stoomboot' genoemd. Uit deze eeuw immers stamt de "Hollandse Stoomboot Maatschappij", een onderneming met zeeschepen in de grote vaart.

Het woord 'bodem' (in het Engels 'bottom') betekende een zeeschip, zowel voor de handel als oorlogvoering en in zekere mate is deze betekenis overgegaan op 'schip'. In het Engels wordt het onderscheid tussen 'boot' en 'schip' verklaard met: Een schip kan een boot aan boord nemen, maar een boot kan geen schip aan boord nemen.

Nederlandse schippers zeiden: De boot komt achter het vaartuig, behalve de sleepboot, die komt ervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je schrijft het anders!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eenvoudigste om te onthouden:

Een boot past op een trailer achter een finke auto, een schip niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel lastig aan te geven. Een onderzeeër noemt men bij de marine altijd een boot, terwijl sommige eigenaren van zeiljachten praten over een schip. Een sleepboot bv wordt ook altijd een boot genoemd, ondanks dat die soms een motor van 25.000 PK hebben. Je zegt bv. ook: ik ben naar Engeland geweest met de boot, niet: met het schip. In de afmetingen zit het 'm dus niet. Er zijn geen vaste criteria voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen schip en boot bestaat een subtiel verschil dat echter niet duidelijk af te bakenen is. Het is een kwestie van taal en
conventie.

Over het algemeen wordt met een schip iets groters bedoeld dan met een boot. Een roeischip bestaat niet, een schip is te groot om te roeien. Men spreekt dus van een roeiboot. Een manier om het verschil tussen een boot en een schip aan te duiden is: "een schip kan wel een boot vervoeren, maar een boot kan geen schip vervoeren".